صدهزار جوان ما از تحصیلات عالی محروم شدند و این بورسیه ها به پاکستانی داده شده است! تمام مقامات ارشد و همه کارمندان اش از وزیر گرفته تا رییس از یک قوم خاص می باشند و خدمات شان نیز به یک قوم خاص صورت میگیرد

  وزارت اقوام و قبایل از لیست وزارتخانه ها حذف و بجای ان ریاست اقوام و قبایل ایجاد شود.
“دا افغانستان زموژ دا پشتونستان زموژ” منظور از پشتونستان همان پاکستان است.

وظیفه اقوام و قبایل چیست و چه خدماتی انجام میدهد و آیا این خدمات به سایر مردم افغانستان نیز صورت میگیرد؟
یکی از وظایف این وزارت این است که اگر بورسیه تحصیلی برای افغانستان از یکی از کشورهای دوست داده شود، بیش از نیمی از این بورسیه ها به محصلان آنطرف مرز درنظر گرقته شود، یعنی منافع پشتون های پاکستان بیشتر درنظر گرفته میشود.

یکی از وظایف مهم این وزارت خصوصا در گذشته ها جابجا کردن پشتون های ان طرف مرز با نقاط مخلف افغانستان بوده و این پروسه همچنان ادامه دارد، در ضمن این وزارت میتواند در انتخابات به نفع یک قوم خاص بسیار موثر باشد.

مهاجرت شهروندان آنطرف مرز به مناطق شرقی و شمالی افغانستان موضوع تازه ای نیست که در مواقع آمدن بلایای طبیعی مثل سیل زدگی روی اهداف مشخصی جابجایی انها به نقاط مختلف افغانستان صورت میگیرد.

“د سرحدونو او قبایلو چارو وزارت” (خدمات این وزارت فقط به پشتون های این طرف مرز افغانستان مربوط است نه به تمام اقوام افغانستان) این وزارت هیچ خدماتی به سایر ملیت های این کشور انجام نداده، در صورتیکه پول آن از بوجه مردم افغانسان تمویل میشود.

شهروندان پاکستان از سهم افغانستان برای تحصیل به هند می روند. معیار برای بورسیه در وزارت سرحدات چیست؟
صدهزار جوان ما از تحصیلات عالی محروم شدند و این بورسیه ها به پاکستانی داده شده است! تمام مقامات ارشد و همه کارمندان اش از وزیر گرفته تا رییس از یک قوم خاص می باشند و خدمات شان نیز به یک قوم خاص صورت میگیرد.

آیا افغانستان نیار به چنین وزارتی دارد؟
آیا سایر اقوام این کشور می توانند از خدمات این وزارت بهره ببرند؟
چطور سال ها است که چنین وزارتی در افغانستان وجود دارد، وزیر، معاونین و چندین ریاست در این وزارت و ده ها ریاست و صد ها کارمند در سراسر افغانستان دارد که معاش شان از پول مالیه تمام مردم افغانستات پرداخته میشود.

در این وزارت باید ریاست های اقوام تاجیک، هزاره، ازبک و… وجود داشته باشد، تا به مشکلات آنها نیز رسیدگی شود.
در تاریخ ۱۹ سنبله سال ۱۳۳۲ شمسی مطابق ۶ سپتامبر ۱۹۵۳ میلادی محمد داود خان ریاست قبایل را در چوکات کابینه به ریاست مستقل قبایل ارتقأ داده بود.

محمود منجم زاده