13177708_1063681000363719_554351326436544212_n

گزارش

لحظه به لحظه

هم اکنون غرب کابل

جنبش روشنایی در کابل پایان یافت.
این تجمع، با سخنرانی محمدکریم خلیلی، معاون پیشین ریاست‌جمهوری افغانستان پایان یافته است.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

غنی: صدای مظاهره چیان شنیده شد

AD81C676-557D-4959-882C-D8C974F9556F_cx13_cy0_cw87_w987_r1_s_r1

در پایان مظاهرات مردم در شهر کابل در اعتراض به انتقال پروژۀ برق وارداتی ترکمنستان از مسیر سالنگ، رئیس جمهور محمد اشرف غنی گفت که حکومت موظف و مکلف به شنیدن صدای مردم است.

آقای غنی با ایراد بیانیه در پیوند با جریانات اخیر در افغانستان گفت که حکومت ندای برخاسته از حس وطندوستی، برابری خواهی و تعهد ملی را با جدیت شنیده و از آن تقدیر می کند.

هزاران شهروند کابل، عمدتاً از ساحات هزاره نشین این شهر، با تقاضای عبور خط انتقال برق ترکمنستان از مسیر بامیان، در جاده های این شهر راهپیمایی کردند.

رئیس جمهور غنی برگزاری گردهمایی ها و طرح دیدگاه های متفاوت را در زمینۀ حکومتداری خوب موثر عنوان کرد. او افزود که آزادی مظاهرات از ارزش والای قانون اساسی و حق مسلم شهروندان افغانستان است و تامین امنیت آن مسوولیت دولت به ویژه نیروهای امنیتی کشور است.

با سپاسگزاری از کسانیکه درزمینۀ تطبیق پروژۀ برق وارداتی ترکمنستان دیدگاه‌ها، انتقادات و نظریات سالم و مسوولانۀ ارایه کردند، آقای غنی اضافه کرد که سال روان سال تحرک انکشافی افغانستان است و وعده سپرد که تمام شهروندان

افغان در تمام ولایت‌ها به گونۀ متوازن از این انکشاف بهره مند خواهند ش

++++++++++++++++++++

قطعنامه تظاهرات تاریخی جنبش روشنایی 27 ثور

به نام خداوند توانا و دادگر
مردم مسلمان و عدالتخواه افغانستان؛ هوداران جنبش روشنایی در سرتاسر جهان! ما امروز، به جاده آمدیم، تا نقاب از چهره حکومتی براندازیم که وحدت و منافع ملی افغانستان را در ترازوی تعصب و نفاق به حراج گذاشته است. امروز آمده‌ایم تا در پیشگاه تاریخ، گواهی دهیم که جز برابری و برادری و عدالت چیزی نمی‌خواهیم. امروز آمده ایم تا سرود روشنایی سردهیم و همچون برق درخشنده، بر قعر تاریکی‌های سرزمین خود بخروشیم. امروز آمده‌ایم تا بی عدالتی‌ها و ستم‌های سیستماتیک و شرم آوری را برملا کنیم که از هفتادپشت تا هنوز برما روا داشته اند.

قلب افغانستان امروز محزون است. محزون از ستم‌ها و بی‌مهری‌هایی که برانسان این سرزمین رفته است. محزون از بی عدالتی‌هایی که در امتداد تاریخ در سینه‌اش دارد. گاهی صلصال و شمامه‌اش از شرم فرو میریزد و گاهی آفتاب و روشنایی را از بام بامی‌اش دریغ میدارند. خطه‌ای که روزگاری گذرگاه بزرگترین تمدن‌های جهان بود، امروز در زندان “طبیعت” و “سیاست” محصور است. این درد را به‌کجا ببریم؟ با کی در میان بگذاریم؟ در دنیایی که همه داد از عدالت، برابری، دموکراسی و انسانیت میزنند، ستم و سیاهی برما بیداد می‌کند. ما هنوز پیوسته در جهنم تبعیض می‌سوزیم.

امروز آمده‌ایم تا این درد را با کوچه‌های کابل فریاد کنیم. امروز آمده‌ایم تا به جهان بگوییم که حتی کوچه‌های کابل را از ما دریغ میدارند و تانک و تفنگی را که جهان برای مبارزه با طالب و تروریزم داده است، بی شرمانه بر رخ انسانهایی می‌کشند که شعار آزادی و عدالت برلب دارند.

امروز آمده‌ایم تا در محکمه وجدان عمومی فریاد بزنیم که چگونه جمعی از انسان‌های جاهل و بی‌خبر از قانون، از جایگاه مقدس پولیس و حافظان جان و مال مردم، ما را به دلیل استفاده از قانونی‌ترین حق ما که آزادی بیان و آزادی تجمعات است، به زعم باطل خویش، از سیاه‌چال و زنجیربهراسانند. ما دیگر نمی‌هراسیم. «بس سوختیم پاره پولاد گشته ایم» ااگر ما نمی‌خواهیم اعتراض‌های مدنی ما به مرتبه نازل خشونت جسمانی سقوط کند، معنی اش عشق به انسانیت و آزادی است. ما میخواهیم به جای خشونت جسمانی، از قدرت روجانی و منطق انسانی استفاده کنیم.

امروز آمده‌ایم تا دیوارهای آهنینی را که حکومت از ترس کیفر اعمالش بین خود و مردم عدالت طلب کشیده است، در چشم کمره‌ها و دوربین‌های تیز بین تکثیر کنیم. آمده‌ایم تا زنجیرهای ستم را بگسلانیم و ستمکاران زمان را در محکمه وجدان‌های بیدار قرن، محاکمه علنی کنیم.

امروز آمده‌ایم تا بزرگترین رخداد مدنی برای عدالتخواهی را ثبت تاریخ نماییم. و بالاخره امروز آمده‌ایم تا یکبار دیگر خواست‌های عدالت طلبانه خویش را به شرح ذیل تکرار کنیم:
1-

آنچه ما می‌خواهیم در حد خواست یک بخش افغانستان و یک قوم افغانستان قابل تقلیل نیست. ما می‌خواهیم ساختار سلسله مراتبی جامعه را درهم بشکنیم و دیوار پوسیده تبعیض و ستم را برای همیشه فرو بریزانیم. ما می‌خواهیم پشتون و هزاره، ازبک و تاجک، نورستانی و بلوچ، ایماق و پشه‌ای و سایر اقوام افغانستان، از شرق و غرب و شمال و جنوب و مرکز کشور، شهروندان برابر و برادر باشند. خواست ما مبتنی بر عدالت اجتماعی و منافع کلان اقتصادی کل کشور است.

2-

ما می‌خواهیم حکومت مسئول و پاسخگو داشته باشیم تا دیگر مردم افغانستان را در سیاه‌چال‌های نژادی به جان هم نیاندازد. ما از حکومت افغانستان می‌خواهیم که بیش از این با مردمش ستیزه نکند و ستم را جاگزین عدالت نکند. از حکومت می‌خواهیم تا چشمش را باز کند و به خواست میلیون‌ها نفر عدالت طلبی که حق مسلم خویش را می خواهند، پاسخ مثبت دهد.

3-

از حکومت می‌خواهیم که فیصله ضد ملی مورخ 11 ثور کابینه، در مورد تغییر ماسترپلان برق را هرچه زودتر باطل اعلام نماید و دست از نفاق افکنی بردارد. می‌خواهیم اینجا در حضور شما مردم آگاه تأکید کنیم که هیچ بدیلی در این رابطه برای ما قابل قبول نیست. نبود برق را می توان تحمل کرد؛ اما تحقیر یک ملت و تبعیض سیستماتیک دیگر قابل تحمل نیست. آنچه برای مردم ما آزار دهنده و رنج آور است، حذف یک بخش کشور از یک پروژه ملی است. ما این اقدام را یک خیانت ملی میدانیم. ما از افغانستانیم و به حکومت هشدار می دهیم که حذف ما از پیکره این کشورو پروژه های ملی، پیامدهای جدی تر از آن دارد که حکومت تصور می‌کند.

4-

ما از حکومت می‌خواهیم که ضمن تطبیق ماسترپلان برق، مقصرین اصلی انحراف مسیر لین و تغییر ماسترپلان برق افغانستان را به زودترین فرصت ممکن شناسایی و جرم خیانت ملی به پنجه قانون بسپارد.

5-

ما به حکومت هشدار میدهیم که در صورت ادامه بی اعتنایی به یک ملت و لجاجت در برابر خواست مردم، در داخل و خارج کشور، با موج‌های گسترده‌تری از خشم و خروش مردم مواجه خواهد شد. موج‌هایی که با عملکرد غیر مسئولانه حکومت برخاسته است جز با ندامت حکومت فرو نخواهد نشست. جنبش روشنایی اکنون از مرزهای افغانستان فراتر رفته و هواداران آن در سرتاسر جهان آماده یک مبارزه مدنی و دوام دار اند. همچنین می‌خواهیم تأکید کنیم که ارجاع دوسیه تغییر ماسترپلان برق به پارلمان افغانستان جز انحراف افکار عمومی و نفاق اندازی میان مردم افغانستان نتیجه و توجیهی دیگری ندارد.

6

-از هواداران جنبش روشنایی در داخل و خارج می‌خواهیم که در صورت اصرار حکومت بر نفاق و بی عدالتی، آماده فداکاری‌های بیشتر باشند. به خصوص از هواداران آن در کشورهای اروپایی می‌خواهیم که همزمان با برگزاری کنفرانس ورسا و کنفرانس بروکسل، در صحنه بیایند و نقاب از چهره افگن و تبعیض‌گرایحکومت نفاق براندازند تا دنیا چهره واقعی افغانستان را ببیند و بداند.

7-

از جامعه بین المللی و کشورهای کمک کننده می‌خواهیم تا به شعار عدالت، آزادی و دموکراسی در افغانستان متعهد بمانند و اجازه ندهند که حکومت با پول مالیات مردم شان، در افغانستان به نفاق ملی دامن بزند.

8-

در پایان خطاب به سران حکومت تأکید می کنیم که تلاش شما برای جلوگیری از دمیدن آفتاب عدالت بربام مردم، یک تلاش بی نتیجه است که جز رسوایی خودتان نتیجه دیگری نخواهد داشت. اکنون زمان آن رسیده است که آفتاب عدالت بردمد و کوی و برزن کشور را روشن کند. خطاب به سران حکومت می گوییم که ما پیروز میشویم چون خدا با ما است. ما پیروز میشویم چون عدالت می‌خواهیم. ما پیروز میشویم چون، برادری و برابری میخواهیم. ما پیروز می شویم چون سیر تاریخ به سوی عدالت و آزادی است. زنده باد افغانستان. در اهتزاز باد بیرق پر افتخار کشور ما.

و من الله توفیق
کابل- دوشنبه، 27 ثور 1395

++++++++++++++++++++++++++++++++

معترضان در بامیان به رییس جمهوری الیکین فرستادند

همزمان با تظاهرات گسترده معترضان به تغییر مسیر خط انتقال برق توتاپ در کابل، ده ها هزار تن از شهروندان بامیان نیز صبح امروز به جاده ها ریختند و از دولت افغانستان خواستند تا هرچه زودتر با پذیرفتن خواست های شهروندان کشور، به جنجال ایجاد شده پایان دهد.

معترضان امروزالیکینی را به والی بامیان دادند تا به رئیس جمهور بفرستد

 

معترضان امروزالیکینی را به والی بامیان دادند تا به رئیس جمهور بفرستد
معترضان با تجمع در مقابل دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل در بامیان و سردادن شعارهای “برشنا برشنا، شرمت باد”، “ای عین و غین و دولت، جفا نکن به ملت و “یوناما یوناما، حمایت حمایت”، از جامعه جهانی خواستند تا با فشار آوردن به دولت افغانستان، جلو “انحراف” مسیر این خط برق را بگیرد.
مولوی یوسف، معاون شورای ولایتی بامیان در پایان این تظاهرات گفت که مناطق مرکزی در چهارده سال گذشته از تمام پروژه های ملی محروم بوده است.
آقای یوسف گفت: “مردم بامیان گردهم آمده اند تا دوشادوش سایر شهروندان کشور، در برابر تبعیض و بی عدالتی بایستند و حق مشروع خود را از دولت مطالبه کنند. دولت باید به خواست های مردم احترام بگذارد و اصل انکشاف متوازن را در نظر بگیرد”.
بامیان؛ مطمئن ترین مسیر
موجی از اعتراض ها به تغییر مسیر خط برق توتاپ درحالی صورت می گیرد که دولت افغانستان روز گذشته، کار تدارکاتی عبور این خط برق از مسیر سالنگ را به حالت تعلیق در آورد و کمیسیونی را برای بررسی دوباره هر دو مسیر تشکیل داد.
معترضان اما در کابل و بامیان، این اقدامات را مردود می دانند.
حیدرعلی احمدی، عضو شورای هماهنگی احزاب سیاسی در بامیان می گوید که براساس بررسی شرکت فیشنر آلمانی، خط برق ترکمنستان باید از مسیر بی خطر بامیان بگذرد، اما دولت براساس یک فیصله عجولانه، بخش بزرگی از شهروندان افغانستان را نادیده گرفته و تصمیم به عبور این خط برق از سالنگ گرفته است.
ارسال الیکین به رئیس جمهور
معترضان بر عملی شدن تعهدات سران دولت وحدت ملی مبنی بر تامین برق این ولایت نیز تاکید کردند.
آنان می گویند که رئیس جمهوری در زمان مبارزات انتخاباتی اش وعده کرده بود که برق بامیان را تامین می کند در غیر آن بامیانی ها می توانند الیکین چهار راهی الیکین را به ارگ بفرستند.
این معترضان اما امروزالیکینی را به والی بامیان دادند تا به رئیس جمهور بفرستد.

معترضان بر عملی شدن تعهدات سران دولت وحدت ملی مبنی بر تامین برق این ولایت نیز تاکید کردند

معترضان بر عملی شدن تعهدات سران دولت وحدت ملی مبنی بر تامین برق این ولایت نیز تاکید کردند
یکی از باشندگان بامیان در زمان تحویل دادن این الیکین به والی گفت: “شما نماینده رئیس جمهور در بامیان هستید، این الیکین را به جناب ایشان بفرستید تا وعده های دوران مبارزات انتخاباتی اش را به خاطر بیاورد و در تصمیم ناعادلانه کابینه اش مبنی بر تغییر مسیر خط برق توتاپ تجدید نظر کند”.
هشدار زنان به تحصن در مقابل دفتر یوناما
در میان معترضان در بامیان، جمعیت بزرگی از زنان نیز حضور داشتند که خواست های مشخصی را مطرح کرده و هشدارهای متفاوتی به دولت دادند.
آنان که در مقابل دفتر یوناما در بامیان تجمع کرده بودند، از جامعه جهانی خواستند تا به ندای حق طلبانه مردم توجه کند.
صغرا عطایی، از زنان معترض هشدار داد در صورتی که دولت هرچه زودتر به خواست معترضان پاسخ مثبت ندهد و جامعه جهانی نیز بی تفاوت را کنار نگذارد، زنان بامیانی در مقابل دفتر سیاسی سازمان ملل در بامیان، دست به تحصن خواهند زد.
معترضان در بامیان قعطنامه ای نیز صادر کردند که در آن ضمن اعلام حمایت از خیزش مردمی در نقاط مختلف کشور که به “جنبش روشنایی” مسما شده است، از نهادهای ملی و بین المللی مدافع حقوق بشر خواسته شده تا “سکوت خود را بشکنند” و از “جنبش عدالت طلب روشنایی” حمایت کنند.

++++++++++++++++++++++++++++++++++

امروز بخش‌هایی از کابل، با ۵۶۰ «کانتینر» احاطه شده بودند

blokage-16-may-16

به گفته یک مقام امنیتی که می‌خواهد نامی از او گرفته نشود، کرایۀ ۲۴ ساعته هر یک از این کانتینرها، ۴۰۰۰ افغانی بود و هزینۀ کُل این کار، ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار افغانی می‌شود.

افزون بر این هزینۀ سنگین، گذاشتن این سدها در جاده‌های کابل، گشت و گذار باشنده‌گان پایتخت را نیز محدود ساخت.

شهروندان باید از یک تا ده‌ها کیلومتر پیاده می‌رفتند تا به مقصد می‌رسیدند.

وحیداحمد رحیمی، باشندۀ کابل گفت: «تقریباً پانزده، شانزده کیلومتر را ما امروز پیاده گشتیم.»

فیض‌احمد صدیقی، باشندۀ کابل اظهار داشت: «در هر گوشه که می‌رویم، می‌گویند که از این کوچه نروید، از کوچه دیگر بروید. در حالی که آن کوچه هم بند است.»

زهرا کریمی، باشندۀ کابل گفت: «تمامی راه‌ها (که به ارگ می‌انجامند) کُلاً مسدود استند.»

کاخ ریاست جمهوری، نهادهای کلیدی دولتی و بخش‌های دیپلمات‌نشین کابل، امروز (دوشنبه ۲۷ ثور)، در میان این سدها بودند.

اما آگاهان و مردم نگران‌اند که آیا این سدگذاری‌ها در آینده هم تکرار خواهند شد؟ و اگر پاسخ به این پرسش مثبت باشد، این همه باعث افزایش هزینه‌های امنیتی و نیز دورماندن نیروهای دولتی از مسؤولیت‌های سنگین‌شان نمی‌گردد؟

+++++++++++++++++++++++++++++++.

آغاز جنبش روشنایی

همزمان با راه اندازی تظاهرات از سوی معترضان تغیر مسیر خط برق “توتاپ” در کابل، حکومت افغانستان تمام جاده های مواصلاتی به ریاست جمهوری افغانستان و مناطق دپلوماتیک نشین در اطراف ارگ را مسدود ساخته است

13165935_470194753174086_4556056328441142272_n

راه پیمایی اعتراضی جنبش روشنایی از ده مسیر جاده های پایتخت آغاز شد

ده ها هزار تن از باشندگان پایتخت صبح امروز( دوشنبه) در اعتراض به تغییر مسیر لین برق توتاپ از ده مسیر جاده های پایتخت به راه پیمایی آغاز کرده و به سوی ارگ ریاست جمهوری در حرکت هستند.

 این در حالی است که وزارت امور داخله جاده های منتهی به ارگ ریاست جمهوری را با گذاشتن کانتینر ها مسدود کرده است
راه پیمایی از ساحه قلعه نو در غرب کابل آغاز شده و رفته رفته در هر مسیر به جمع معترضان افزوده می شود.
در میان معترضان رهبران مردمی از جمله کریم خلیلی، شماری از نمایندگان مجلس، جوانان و زنان حضور دارند.
خبرنگار خبرگزاری بخدی از محل تظاهرات گفت که ده ها هزار معترض با سر دادن شعار های روشنایی و عدالت به سوی ارگ ریاست جمهوری در حرکت هستند.
او گفت که برخی از معترضان دسته های گل با خود حمل می کنند تا به مقام های حکومت و جهانیان نشان دهند که راه پیمایی آنان مسالمت آمیز است و در برابر یک تصمیم غیرعادلانه به میدان آمده اند.
این در حالی است که وزارت امور داخله جاده های منتهی به ارگ ریاست جمهوری را با گذاشتن کانتینر ها مسدود کرده است

13177308_1031567366923472_6439613429566122899_n.
تصاویر به دست آمده نشان می دهد که نیروهای پولیس با گذاشتن کانتینرها به روی جاده دیوار بلندی را برای جلوگیری از عبور معترضان ساخته اند.
و نیز با گذاشتن کانتینرها در جاده های پایتخت، قسمت های شرق کابل را از غرب جدا ساخته اند تا معترضان با هم یکجا نشوند

++++++++++++++++++++++++++++

حکومت کانتینرسالار ..
اشرف غنی با والی بامیان چی خواهد کرد ؟

13245499_470209253172636_5015941208943525692_n+++++++++++++++++++++++++.

13178066_470209289839299_4603383651653499192_n

دولت از مردم خود را جدا كرد.
أطراف ارگ رياست جمهوري را با كانتينر ها بستند. تا صداي مردم را نشنوند.

13177589_470194789840749_2276108630019759739_n

فرهنگ تازه ای تظاهرات در افغانستان پایه ریزی شد؛ اهدای گل به نیروهای امنیتی و تشکیل تنظیف شهر توسط معترضان در جریان تظاهرات جنبش روشنایی

 
Bokhdi News's photo.
Bokhdi News's photo.

 تظاهرات در خوست به حمایت تصمیم کابینه مبنی بر انتقال برق از مسیر سالنگ 

ده ها باشندۀ ولایات خوست و پکتیکا امروز (یکشنبه) به حمایت از فیصله کابینه مبنی بر عبور خط برق ترکمنستان از مسیر سالنگ تظاهرات کردند.

آنان این بزرگان قوم هزاره را به دامن‌زدن مسایل قومی متهم کردند

آنان این بزرگان قوم هزاره را به دامن‌زدن مسایل قومی متهم کردند

تظاهرکنندگان خواهان تطبیق فیصله کابینه در مورد پروژه برق ۵۰۰ کیلوولت از مسیر سالنگ شدند.
معترضان علیه معاونان دوم رییس جمهور و رییس اجرائیه کشور شعار دادند.
معترضان خواستار انتقال لین برق به این ولایت شده و تصاویر کریم خلیلی، سرور دانش و محقق را که روی آنها چلیپا کشیده شده بود را حمل می کردند در چند مورد معترضان این تصاویر را پاره کردند.
آنان محقق، خلیلی و سرور دانش را به دامن‌ زدن به مسایل قومی متهم کردند.
پیش از این اما شماری از بزرگان و ریش سفیدان ننگرهار و مناطق جنوبی کشور از انتقال لین برق از مسیر بامیان اعلام حمایت کرده بودند.
این در حالیست که مردم غزنی و بلخ نیز امروز با بر پایی تظاهرات خواستار انتقال لین برق ۵۰۰ کیلو ولت از مسیر ولایت بامیان شدند.
آنان فیصله شورای وزیران مبنی بر انتقال لین برق ۵۰۰ کیلو ولت از مسیر سالنگ را غیر متوازن و تبعیض‌ آمیز خواندند.
در چند هفته اخیر هزاران نفر از باشندگان ولایات بامیان و دایکندی نیز طی راه پیمایی اعتراضی خواستار انتقال این لین برق از مسیر بامیان شدند.
به اساس اعلامیه که از سوی شورای مردمی جنبش روشنایی منتشر شده، قرار است تظاهرات بزرگی به روز

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

تظاهرات هزاران تن در بلخ و غزنی؛ معترضان خواهان تطبیق پروژه توتاپ از مسیر بامیان شدند

هزاران تن از باشندگان ولایت های غزنی و بلخ تظاهرات گستردهء را در اعتراض به تغییر مسیر انتقال لین برق وارداتی ۵۰۰ کیلو ولت از بامیان به سالنگ راه اندازی کرده، آنان خواهان تطبیق این پروژه از مسیر بامیان شدند.

 آنان می گویند که مردم ولایت غزنی نسبت به بی‌عدالتی که حکومت نسبت به بخشی از این سرزمین روا داشته، اعتراض کرده و خواهان عدالت و توسعه متوازن در کشور هستند

آنان می گویند که مردم ولایت غزنی نسبت به بی‌عدالتی که حکومت نسبت به بخشی از این سرزمین روا داشته، اعتراض کرده و خواهان عدالت و توسعه متوازن در کشور هستند
هزاران معترض امروز (یکشنبه) در شهر غزنی گردهم آمده و با راه پیمایی اعتراضی از ریاست جمهوری خواستند تا در مورد فیصله اخیر کابینه تجدید نظر کند.
آنان می گویند که مردم ولایت غزنی نسبت به بی‌عدالتی که حکومت نسبت به بخشی از شهروندان این سرزمین روا داشته، اعتراض کرده و خواهان عدالت و توسعه متوازن در کشور هستند.
معترضان شعار های چون (تبعیض بس است، عدالت اجتماعی نه بی عدالتی، توتاپ پروژه ای ملی است) را سر داده اند.
تظاهرات کنندگان در غزنی با صدور قعطنامهء خواستار انتقال برق توپاپ از ولایت بامیان شده و به حکومت هشدار دادند، در صورتیکه به خواست مردم توجه صورت نگیرد، به اعتراضات مدنی شان ادامه خواهند داد.
تظاهرات در بلخ
همزمان با تظاهرات غزنی، هزاران تن در شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ راهپیمایی کرده و تصمیم اخیر کابینه مبنی بر تایید انتقال توتاپ از سالنگ را محکوم کردند.

معترضان از رهبری حکومت وحدت ملی خواستند تا به آن رنگ قومی ندهند و هرچه زودتر به تصمیم اش به تغییر مسیر اصلی این پروژه تجدید نظر کند معترضان از رهبری حکومت وحدت ملی خواستند تا به آن رنگ قومی ندهند و هرچه زودتر به تصمیم اش به تغییر مسیر اصلی این پروژه تجدید نظر کند
معترضان به شمول دانشجویان، فعالان مدنی و اجتماعی و باشندگان مزارشریف شعار های چون (تبعیض بس است، عدالت می خواهیم) را با خود حمل می کردند.
آنان به تصمیم کابینه برای تغییر مسیر لین برق ۵۰۰ کیلو ولت توتاپ اعتراض کرده و خواهان تطبیق این پروژه از ولایت بامیان شدند.
معترضان از رهبری حکومت وحدت ملی خواستند تا به این پروژه رنگ قومی ندهند و هرچه زودتر به تصمیم کابینه به تغییر مسیر اصلی این پروژه تجدید نظر کند.
تغییر مسیر انتقال لین برق وارداتی ۵۰۰ کیلوولت از بامیان به سالنگ، از چندی به این طرف اعتراض های گسترده ای را در داخل و خارج کشور به دنبال داشته است.
معترضان در شهر کابل جنبشی زیر نام (جنبش روشنایی) به راه انداخته و در برخی از ولایت های کشور از جمله هرات، بامیان، غور و در خارج از کشور نیز هزاران تن در لندن تظاهرات کرده و خواستار تجدید نظر ریاست جمهوری در مورد انتقال توتاپ شدند.
روز گذشته نیز بیش از ۳۰ عضو مجلس نمایندگان در اعتراض به تصمیم ریاست جمهوری، مجلس را ترک کرده و از جنبش روشنایی حمایت کردند.
این نمایندگان گفتند تا زمانیکه حکومت وحدت ملی به خواست‌ های برحق مردم رسیدگی نکند، به جلسات مجلس حاضر نخواهند شد.
قرار است فردا (دوشنبه، ۲۷ ثور) تظاهرات گسترده ای در شهر کابل راه اندازی شود

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 اعلام حمایت شماری از باشندگان پروان از مسیر توتاپ از این ولایت.

شماری از باشندگان ولایت پروان یکجاه با برخی از افراد با نفوذ در این ولایت گرد هم آمده و از انتقال لین ۵۰۰ کیلوولت برق موسوم به توتاپ از مسیر سالنگ اعلام حمایت کرده اند.

آنان گفته اند تمامی اتباع کشور از حق مساوی برخوردار هستند و شهروندان کشور به تصامیم حکومت احترام قایل شوند.

آنان گفته اند تمامی اتباع کشور از حق مساوی برخوردار هستند و شهروندان کشور به تصامیم حکومت احترام قایل شوند.
غلام بهاوالدین جیلانی رییس شورای ولایتی پروان به خبرگزاری بخدی گقت: لین برق توتاپ از مسیر سالنگ و ولایت پروان عبور می کند و این غیر قابل تغییر خواهد بود.
آقای جیلانی می گوید ما به تمامی مردم افغانستان بخصوص باشندگان ولایت بامیان احترام داریم و آنان (مردم ولایت بامیان) را همانند برادران خود می دانیم.
او می گوید اعتراضات در فضای صلح آمیز حق هر شهروند کشور است و مردم حق دارد از منافع خود دفاع کند اما در صورت که منافع دیگری را متضرر نسازد.
او می گوید باشندگان بامیان باید همانند سایر شهروندان کشور از امتیازات و مزایا در کشور برخوردار شده، توسعه و بازسازی در این ولایت به وجود بیاید، او همزمان گفت که ما مخالف توسعه در بامیان نیستیم اما انتقال توتاپ از سالنگ طرح شده و باید از این مسیر عبور کند.
در جلسه که به همین منظور روز گذشته در ولایت پروان دایر شده بود، غلام بهاوالدین جیلانی رییس شورای ولایتی، محمد الماس زاهد، عبدالستار خواصی، صدیق احمد عثمانی، صالح محمد و عبدالبصیر سالنگی شرکت کرده بودند.
آنان گفته اند تمامی اتباع کشور از حق مساوی برخوردار هستند و شهروندان کشور به تصامیم حکومت احترام قایل شوند.
محمد الماس زاهد نماینده مردم پروان در شورای ملی می گوید رهبران حکومت وحدت ملی باید ملی باشند نه قومی، به گفته او هرگاه اگر رهبران حکومت به نفع یک قوم حرکت کنند آنگاه کار بجایی نخواهد رسید
حاجی الماس افزود که قبل از آمدن برق ۵۰۰ کیلوولت باید دولت برق را از تپه سرخ به بامیان انتقال بدهد چون مردم شريف باميان هم برادران ما هستند و باید از نور برق مستفید شوند.
آقای الماس می گوید همه شهروندان افغانستان هستيم و هر شهروند حق زندگی کردن در اين كشور را دارد و باید از خدمات عامه دولتی بهرمند شوند.
او همزمان گفت که اگر بامیانی، هلمندی، بدخشانی، هراتی و يا پروانی است باید از حق و حقوق مساویانه برخوردار باشد نه امتیاز طلبی خاص به یک قوم.
شماری از افراد با نفوذ و مردم ولایت پروان در حالی از انتقال برق از مسیر سالنگ اعلام حمایت می کنند که پیش از این عطا محمد نور والی بلخ و چندین تن از سران ولایت پروان به دلیل برابری و برادری اعلام کرده بودند که این برق باید از بامیان عبور کند

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

فراخوان معترضان جنبش روشنایی برای تعطیلی روز دوشنبه کابل.

با فرا رسیدن تظاهرات میلیونی به روز دوشنبه ۲۷ ثور در کابل، شورای عالی مردمی خواستار تعطیلی پایتخت شده است.

شورای عالی مردمی گفته است که تظاهرات روز دوشنبه از ده مسیر شروع خواهد شد و بلاخره معترضان در برابر ارگ ریاست جمهوری تجمع خواهند کرد

شورای عالی مردمی گفته است که تظاهرات روز دوشنبه از ده مسیر شروع خواهد شد و بلاخره معترضان در برابر ارگ ریاست جمهوری تجمع خواهند کرد
این شورا با انتشار اعلامیه ای از تمامی شهروندان کابل خواسته است که بر سر وظایف شان حاضر نشوند و مدارس، مراکز آموزش و شغل های آزاد تعطیل است.
در اعلامیه آمده است که تمامی شهروندان کابل باید در این روز به جاده ها بیایند و در تظاهرات شرکت کنند.
این فراخوان پس از اینکه حکومت وحدت ملی به خواسته های معترضان تغییر مسیر خط برق ترکمنستان از بامیان تن نداد، راه اندازی می شود.
پیشتر، احمد بهزاد عضو مجلس نمایندگان و از معترضان به حکومت هشدار داده بود که تظاهرکنندگان ارگ ریاست جمهوری را محاصره خواهند کرد.
در حال حاضر در شهر کابل رفت و آمد به شدت کنترول می شود و ماموران پولیس بیشتری در اطراف ریاست جمهوری و وزارت های مهم مانند دفاع، داخله و خارجه مستقر شده اند.
گفته شده است که حضور این سربازان نشان می دهد که حکومت از ابعاد این تظاهرات هراس دارد.
با وصف اینکه گفته می شد محمد اشرف غنی، رییس جمهوری در تغییر مسیر خط برق ترکمنستان از سالنگ تجدید نظر کند، اما صحبت های او در موسسه تحقیقاتی موسوم به روسی در لندن نشان داد که حکومت هنوز هم به تصمیمش در باره انتقال این خط برق از راه سالنگ پا فشاری می کند.
رهبران معترض هشدار دادند که تا تحقق خواسته های شان به اعتراض و تظاهرات شان ادامه خواهند داد.
شورای عالی مردمی گفته است که تظاهرات روز دوشنبه از ده مسیر شروع خواهد شد و بلاخره معترضان در برابر ارگ ریاست جمهوری تجمع خواهند کرد.
در اعلامیه این شورا گفته شده است: “ما برای تحقق عدالت به جاده ها می آییم؛ برای این به جاده میاییم که مغزهای مریض و سیاه اندیش و ذهن های آغشته به تبعیض و تعصب را در گورستان تاریخ دفن کنیم. به جاده میاییم، تا چنان برق درخشنده بر قعر هر آنچه تاریکی است، بخروشیم. به جاده می آییم تا دیگر مغزهای مریض و قلب های سیاه و ستمگر، از جایگاه حکومت به ظاهر “دموکراتیک”، ما را تحت عنوان هزاره و پشتون و تاجک و ازبک و شناسه های دیگر، در سیاه چال های زندگی محصور نکند و به جان هم نیاندازد. ”
معترضان این روز را دوشنبه بزرگ نام گذاری کرده و گفته اند که رؤیای آنها نفرت از تاریکی و رسیدن به روشنایی است.
شورای عالی مردمی از نیروهای امنیتی خواسته است که امنیت این تظاهرات را تامین کنند.
بزرگترین تظاهرات دستکم در پانزده سال گذشته به تاریخ ۲۰ عقرب سال ۱۳۹۴ در اعتراض به سربریدن گروگان ها به ویژه تبسم دختر ۹ ساله برگزار شده بود.
معترضان می گویند که تظاهرات ۲۷ ثور نسبت به گردهمایی مردمی جنبش تبسم به مراتب بزرگ و گسترده تر خواهد بود.

=============================

یک کمیسیون فنی

و بیطرف می تواند به کشمکش مسیر خط انتقال برق پایان دهد

قرار است امروز تظاهراتی در شهر کابل از سوی جنبش روشنایی راه اندای شود.

دیروز در چند ولایت دیگر نیز تظاهراتی در واکنش به تغییر مسیر خط انتقال برق 500 ولت امپیر از بامیان به سالنگ راه اندازی شد وتظاهر کننده گان از حکومت خواستند که بر تصمیم خودش مبنی بر انتقال برق از مسیر سالنگ تجدید نظر کند.

به همین گونه رئیس جمهوری کشور دیروز در دیدارش با برخی از نماینده گان مجلس گفت که فیصله تغییر مسیر از بامیان به سالنگ در زمان حکومت حامد کرزی و به پیشنهاد محمد اسماعیل وزیر پیشین انرژی و آب وامضای مارشال فهیم نهایی شده است و حکومت فعلی در تعیین مسیر هیچ نقشی ندارد و ما تمام اسناد و مدارک مربوط این پروژه را به شورای ملی می فرستیم تا این نهاد تصمیم بگیرد.

اگر در تظاهرات امروز « جنبش روشنایی» دامنه ی اختلاف ها و ناباوری ها افزایش نیابد و تظاهرات مسالمت آمیز پایان یابد، ممکن است با ارسال اسناد ومدارک به شورای ملی راه حلی برای این معضل کلان سیاسی پیدا شود.

ما باور داریم که در قدم نخست پروژه ملی توتاپ و عبور خط انتقال برق 500 باید  قومی وسیاسی نشود و طرف های جنبش روشنایی و حکومت از انعطاف کار بگیرند و موضوع را از راه گفتگو و مذاکره و با در نظر داشت محاسبات اقتصادی وتخنیکی پروژه وتوسعه ی متوازن مطابق قانون اساسی کشور حل و فصل نمایند.

با در نظر داشت این ملاحظه، مجلس نماینده گان در صورتی که اسناد و مدارک رسماً به این نهاد برسد باید موضوع را به یک کمیسیون مسلکی واگذار کند  و برای بررسی پروژه باید چند تن از انجینیران بیطرف را در ترکیب این کمیسیون شامل سازد تا این کمیسیون تعیین مسیر انتقال را دور از مسایل سیاسی و قومی، همه جانبه ارزیابی کنندونتیجه را به مجلس گزارش دهد.

نتیجه این بررسی های مسلکی باید بسیار شفاف باشد و کمیسیون باید با ادله های فنی واستدلال های انجینیری که  در پروژه مطرح شده است وقناعت دو طرف را حاصل کند به مسأله بپردازد اما حکومت و جنبش روشنایی باید پیشاپیش متعهد به پذیرفتن فیصله این کمیسیون مسلکی و بیطرف باشد.

ما باور داریم تا یک کمیسیون مسلکی و بیطرف موضوع تعیین مسیر خط انتقال برق را حل و فصل نکند، مجلس نماینده گان با این کشیده گی هایی که بر سر موضوع بروز کرده است و صف بندی های قومی یی که بوجود آمده است، توان حل این معضل را ندارد وممکن  است جنجال، جنجالی تر شود.

 باید به یاد داشته باشیم که برخی از کشور های همسایه که شامل پروژه منطقه یی توتاب نیستند نمی خواهند افغانستان مسیر انتقال برق کشورهای آسیای میانه به پاکستان و آسیای جنوبی باشد و قصد دارند تا با ایجاد بحران، کشور خودشان مسیر انتقال تعیین شوند و این لقمه آماده را از دهن ما بگیرند.

با توجه به این نگرانی باید همه اقوام و گروه های سیاسی منافع ملی شان را بر منافع قومی ترجیح دهند و نگذارند شبکه های استخباراتی به همین بهانه اختلافات را بیشتر از این دامن بزنند و ما را در تاریکی قرار بدهند و سر انجام شب های ظلمانی باز هم دامنگیر مردم مظلوم افغانستان باشد.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

توتاپ غرب کابل را از شرق کابل توسط کانتینر جدا کرد

در ادامه اعتراضات مدنی شهروندان کابل غرب کابل از شرق پیتخت توسط کانتینر جدا شده است و معترضان در حالی پیشروی هستند.

در ادامه اعتراضات مدنی شهروندان کابل غرب کابل از شرق پیتخت توسط کانتینر جدا شده است و معترضان در حالی پیشروی هستند

در ادامه اعتراضات مدنی شهروندان کابل غرب کابل از شرق پیتخت توسط کانتینر جدا شده است و معترضان در حالی پیشروی هستند
بعد از اعتراضات گسترده در برخی ولایت ها و کشور های خارج در مورد تغییر مسیر لین برق پنچ صد کیلو ولت امروز (دوشنبه ۲۷ ثور) شهروندان کابل دامنه ای اعتراضات شان را از غرب کابل شروع کردند.
در همین حال ارگ ریاست جمهوری کشور و وزارت داخله راه های منتهی به ارگ را توسط کانتینر ها مسدود کرده تاه معترضان نتوانند خود شان را در مقابل ارگ ریاست جمهوری برسانند.
گفته می شود که این کانتینر ها از شب در شهر گذاشته شده است و راه های که به ارگ ریاست جمهوری و قسمت های مهم شهر منتهی می شود را مسدود کرده است.
روز گذشته گارنیزون کابل نیز هشدار داده بود در صورت بروز هر گونه نابسامانی در شهر، معترضان جواب گو هستند این کار گارنیزون کابل اما خشم معترضان را بیشتر کرده و واکنش نشان داده اند.
ناهید فرید عضو مجلس نمایندگان گفته است که معترضان کار قانونی می کنند و از هیچ گونه هشدار های بی مورد هراس ندارند.
در همین حال شماری از کاربران سایت های اجتماعی از جمله فیسبوک این کار حکومت (مسدود شدن جاده ها ) را فاصله بیشتر بین حکومت و شهروندان عنوان کرده اند.
خواست شهروندان عدالت است
شورای عالی مردمی با اعلامیه ای گفته است که بر خلاف فرافکنی برخی از اجیران حکومت، خواست شورای عالی مردمی و در مجموع جنبش روشنایی عدالت است.
این شورا گفته است که عدالت خواهی نه خواست ولایتی است و نه خواست قومی و سمتی بلکه خواست ما یک خواست عدالت طلبانه، انسانی و مبتنی بر منافع ملی افغانستان است.
برادری و برابری مردم افغانستان، عدالت اجتماعی، انکشاف متوازن و نفی تبعیض سیتماتیک از جمله خواست های معترضان عنوان شده است.

ناهید فرید عضو مجلس نمایندگان گفته است که معترضان کار قانونی می کنند و از هیچ گونه هشدار های بی مورد هراس ندارند

ناهید فرید عضو مجلس نمایندگان گفته است که معترضان کار قانونی می کنند و از هیچ گونه هشدار های بی مورد هراس ندارند
سند آماده شده توسط شرکت جرمنی فشنر در باره انتقال برق
کمپنی فشنر به دلایل مختلف مسیر بامیان را بر سالنگ ترجیح داده است.
در همین حال سندی که گفته می شود کمپنی فشنر به دلیل مختلفی مسیر بامیان را نسبت به سالنگ ترجیح داده است به دست راس خبرگزاری بخدی قرار گرفت که نشان می دهد چرا مسیر بامیان انتخاب شده است.
در این سند آمده است لین های برق کاسا ۱۰۰۰ نیز قرار است از مسیر سالنگ بگذرد، انتقال سه لین برق از یک مسیر باریک برعلاوه مشکلات تخنیکی فروان ممکن در صورت حادثه ای باعث قطع کامل برق گردد.
برق از مسیر بامیان باعث رسانیدن برق به معدن مس عینک و حاجیگگ میگردد.
در سند آمده است برق اگر از مسیر بامیان بگذرد میتواند در مسیر آن فابریکه های برق ذغال سنگ ساخته شود که کمبود برق زمستان را تامین کند.
شرکت فیشنر همچنان گفته است که مسیر سالنگ به دلیل این که چندین لین قوی دیگر از این مسیر عبور کرده است دچار حادثات ناگور نیز گردد.
در همین حال معترضان مطابق به زمان مشخصی که تعیین کرده بودند امروز اعتراضات شان را اعلام کردند اما پولیس کابل جاده ها را توسط کانینر مسدود کرده است.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

از کابل دیوار چین ساخت در یک شب :

13240730_470197709840457_26682792981768629_n

از غنی، باید ترسید.
اعلامیۀ دیشب گارنیزیون کابل با تهدید و ارعابی که در آن واضح بود.
مردمی که فقط می خواهند حرف شان را با صدای بلند مطرح کنند. این نوع برخورد نشان گر آن است که ریاست جمهوی مایل به ایجاد فضای نظامی- استبدادی و سرانجام وضعیت اضطراری است.

13254066_470197773173784_8019985944032688083_n

13238981_470197723173789_791893027953649768_n

 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++.

ویدیو

13226676_10153390079797693_8166945681988624875_n

13230167_10153390079642693_9035746440148127511_n
13177473_10153390116862693_8264752709538113739_n

 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

ملاقات نماینده خاص سازمان ملل متحد با محمد محقق

9a65055f748251bf589b44527e1f64b1_XL

کابل باختر26 ثور
نیکولاس هیسم نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان امروز با محمد محقق معاون ریاست اجراییه، در اقامتگاه ایشان دیدار و گفتگو نمود.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی معاون دوم ریاست اجرائیه به آژانس باختر: در این دیدار، موضوع لین 500 کیلو ولت ترکمنستان و پیامد های بحرانی که بوجود آمده مورد بحث قرار گرفت و نماینده خاص سازمان ملل متحد نگرانی های این سازمان را در مورد شرایط فعلی افغانستان مطرح نموده گفت: اگر راهی وجود داشته باشد که جامعه جهانی بتواند کمک نماید . معاون ریاست اجراییه ضمن تشریح وضعیت جاری کشور، نگرانی ها و خواست های مردم را با نماینده ویژه سازمان ملل متحد درمیان گذاشت و از کارهایی که تا کنون در جهت انتقال خواست های مردم و حل بحران صورت گرفته به وی اطمینان داد. محمد محقق افزود: قرار است هیئتی موظف شود که موضوع برق 500 کیلو ولت را به دقت بررسی نمایند. محقق تاکید کرد که برق رسانی مطمئن به هزاره جات از وظایف این هیئت خواهد بود.  هیسم با اشاره به سفر دوهفته قبل خود به بامیان گفت که در آن سفر مردم خواست های شان در مورد برق رسانی و راه های مواصلاتی را با او در میان گذاشته است.
وی تاکید نمود که دفتر نمایندگی ملل متحد (یوناما) در بامیان به کارش ادامه خواهد داد و حضور ما در بامیان دوامدار خواهد بود.
در این دیدار همچنین موضوع انتخابات و اصلاحات انتخابی مورد بحث قرار گرفت و دو طرف نظریات شان را شریک ساختند. محمد محقق با تاکید گفت که اصلاحات انتخاباتی شرط اساسی اعتماد مردم به پروسه دیموکراسی است

 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

میانجیگری دیپلماتهای غربی برای کاهش تنش در کابل

BDDC7148-143E-484E-A097-BD1CA69A2FB5_cx0_cy11_cw0_w987_r1_s_r1

سفرای ایالات متحده امریکا،‌ انگلستان و آلمان و نمایندهء سرمنشی عمومی سازمان ملل برای افغانستان یکشنبه به محل اقامت حاجی محمد محقق، معاون ریاست اجرائیه و رهبر حزب وحدت ملی اسلامی افغانستان، شتافتند تا از گسترش بیشتر تنش های سیاسی ایجاد شده بر سر پروژه برق ترکمنستان جلوگیری کنند.

آقای محقق که عکس های ملاقات های جداگانه اش با این دیپلمات ها را در فیسبوک به اشتراک گذاشته، نوشته است که هر کدام از این دیپلمات ها به وی تعهد سپردند که به تامین برق در مناطق هزاره جات توجه جدی خواهد شد.

این دیپلماتهای ارشد پس از آن وارد عمل شدند که رئیس جمهوری افغانستان و شمار دیگر از مقامات دولت روز یکشنبه در ارگ در بارهء مخالفت های رهبران هزاره با پروژه ۵۰۰ میگاوات برق ترکمنستان از مسیر سالنگ، بحث کردند.

در عکس های که از این گردهمایی ارگ در رسانه های اجتماعی انتشار یافت، رهبران هزاره به چشم نمی خوردند.

رئیس جمهوری افغانستان طی فرمانی کار پروژهء برق ترکمنستان را توقف داده و کمیسیونی را موظف ساخته تا در مورد مسیر تطبیق این پروژه با طرف های مخالف، مذاکره کند.

مظاهرات دوشنبه

ساعاتی پس از انتشار این فرمان ریاست جمهوری، رهبران و فعالین هزاره از هواداران شان خواستند که روز دوشنبه در شهر کابل در مظاهرات اعتراضی گسترده اشتراک کنند.

همزمان با این مقام های امنیتی افغان از اتخاذ تدابیر امنیتی خبر داده اند. این مقام ها در یک ابلاغیهء پنج ماده ای از اشتراک کنندگان تظاهرات دوشنبه خواسته اند که از “برهم زدن نظم عامه و صدمه رساندن به امنیت فزیکی و روانی دیگران” جداً خوداری ورزند.

در ابلاغیه همچنان به سازمان دهندگان تظاهرات توصیه شده است که راهپیمایی شانرا از جادهء شهید مزاری آغاز و از مسیر میرویس میدان،‌ دهمزنگ و جاده میوند تا چمن حضوری برپا کنند و از تجمع در جوار تاسیسات نظامی و محلات ذخیره مواد انفجاری، اجتناب ورزند.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

mandegar-337

احمد ولی «مسعود» به جنبش مردم پیوست.
اعلامیه احمد ولی مسعود، رییس بنیاد شهید مسعود، در پیوند به توتاپ

دقیقاً هـمانند روند وضع نابهنجار سیاسی، این پالیسی “توتاپ” نیز با نوسانات گیچ کننده اش، جزء همان سیاست های نابهنجار می باشد.
در غیر آن، برای راه اندازی یک پروژۀ بزرگ، قطعاً مصرف میلیون ها دالر برای مطالعات مقدماتی و امکان سنجی بخاطر آنست تا مراحل تطبیق آن بعداً دچار مشکلات نشود.
آنچه در این باب اهمیت دارد، انکشاف پایدار و متوازن برمبنای عدالت برای همۀ شهروندان کشور و آنچه در این میان اولویت دارد رسیدن به مردم و مناطق محروم می باشد.
نمیدانم در این چه حکمتی است که عده ای تلاش دارند تا خلقی را از نور علم محروم دارند و عده ای هم از نور روشنائی.
پایه های این تفکر پوچ سنتی باید برای همیش بشکند تا ارزش ها جایگزین رنگها شوند، سیاست انسانی گردد و فساد به فضیلت جاخالی نماید گ ا

+++++++++++++++++++++++++++++++++

اعلاميه

 گارنیزیون کابل

ویدیو

ابلاغیه گارنیزیون کابل برای جنبش روشنایی
ـ مسیر های راه پیمایی فقط جاده میرویس میدان ( کوته سنگی ) الی جاده میوند میباشد و تظاهرات در دیگر جاده ها ممنوع میباشد
ـ زمان راه پیمایی از طوع آفتاب آغاز و تا شام میباشد و بعد از 6 عصر اجازه ادامه تظاهرات داده نمی شود
ـ حمل سلاح در میان تظاهر کننده ها ممنوع است و با متخلفین برخورد جدی می شود

افرادی
که محرک راه پیمایی اند و در صورت آشوب در تظاهرات ، مورد پیگرد عدلی قرار خواهند گرفت
ـ احمد بهزاد
ـ لطیف پدرام
ـ ناهید فرید
ـ عارف رحمانی
ـ عزیز رویش
ـ صادق مدبر
ـ کریم خلیلی
ـ سید حسین انوری
ـ محمد اکبری
ـ جعفری
ـ سید هادی هادی
ـ شفق
ـ رمضان حسین زاده
ـ ذوالفقار امید
ـ داوود ناجی
ـ جواد سلطانی
ـ ذکی دریابی
ـ آصف آشنا
یاد داشت: “با وصف ابلاغیه های رسمی و معرفی تهدیدات اگر مظاهره به آشوب تبدیل شود و منجر به اجرای اعمال تروریستی شود ، افراد نامبرده محرک و مسبب آشوب نزد ملت و دولت مسوول بوده و مورد تعقیب عدلی قرار میگیرند

فرمانده.”
( گارنیزیون کابل )

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

استاد عارف رحمانی.

درجواب رئیس گارنیزیون کابل چنین نوشته است:

آقای گل نبی احمد زی!

لطفا مردم نترسانید. تفنگچه های تان را غلاف کنید.
کانتینرهای دیگری بر سر راه مردم قرار دهید. نیروهای نظامی را در اطراف خانه های تان افزایش دهید. توپ و تانک و طیاره های قرن نوزدهمی سوپر‌توکانوی تان را بالای سرتان به گردش در آورید تا فریاد های دادخواهانه مردم؛ شما را به سکته نبرد. تا گوش های تان کر نشود. تا دل تان از غصه نترکد.

13177308_1031567366923472_6439613429566122899_n
تظاهرات حق قانونی ماست. ما بر اساس همان قانون اساسی که شما احمدزی های محترم را صاحب توپ و تفنگ ساخته است که حالا ما را تهدید می‌کنید؛ تظاهرات می کنیم. ما براساس سلوک سیاسی و مدنی فریاد می کشیم؛ بر بی عدالتی می شوریم و سرازیر‌ جاده ها می شویم. ما در بر تو حاکمیت قانون دادخواهی می کنیم. شما مسولیت امنیت هر تظاهرات قانونی و دارای مجوز را دارید. به همین سبب برکرسی های مهم لم داده اید. یادتان باشد شما بادار مردم نیستید. شما ارباب مردم نیستید. شما شاه و سلطان مطلق العنان بی مسولیت نیستید. شما نوکران و خدمت گزاران و خدام مردم هستید. شما پاسبانان نظم و امنیت عمومی هستید. مردم ما صبور هستند. مردم ما اهل نزاع و درگیری نیستند. با مردم ما با زبان تهدید و تنفر صحبت نکنید. زیرا ما اهل آشوب نیستیم. ما اهل ترور و انتحار نبوده و نیستیم. دوران شاهان آدم‌کش و سرکوب گر و تنظیمیه های غدار شاهانه گذشته است. با مردم ما اگر با زبان اخلاق و لطف و مهربانی سخن نمی کنید دست کم با زبان قانون سخن کنید. ما تظاهرات قانونی می کنیم ما نظم عمومی را به هم نمی زنیم. اما فراموش نکنید وظیفه ما جلوگیری از ورود انتحاری نیست. این وظیفه شماست. شما باید جلو ورود و نفوذ تروریست ها و انتحاریان را در صف تظاهرات گران بگیرید. از همین رو است که شما ها از بیت المال مسلمین به هزاران هزار را نوش جان می کنید.
در یک کلام اشتباه نکنید و هیچ هزاره ای را نترسانید. با ما زبان قانون و قاعده اخلاق و احترام سخن بگویید. نام بزرگان ما را با احترام یاد کنید. فراموش نکنید اگر بزرگان مردم ما را سبک بشمارید و توهین کنید بزرگان شما نیز محترم نخواهند بود. استاد خلیلی و استاد شفق و داکتر مدبر و سید حسین انوری و استاد محمد اکبری و دیگر بزرگان ما از استوانه های جهاد و مقاومت هستند. استاد خلیلی دو دور معاون ریاست جمهوری بوده است. از بنیان گزاران این‌ نظامی است که شما ها را در ادامه بر سرکار آورده است.
این هشداریه سبک و بی مقدار تان را پس بگیرید و از بزرگان مردم ما بابت اهانت به ایشان عذر خواهی نمایید. و فردا مانند عساکر وظیفه شناس؛ امنیت تظاهرات جنبش روشنایی را بگیرید.

Merhosaen Nazary's photo.
+++++++++++++++++++++++++++++++++

 تهدید پولیس کابل به دستگیری عاملان راه اندازی تظاهرات به شمول کریم خلیلی 

رییس پولیس گارنیزیون کابل یک روز قبل از راه اندازی تظاهرات جنبش روشنایی، هشدار داد که در صورت به آشوب کشیدن این تظاهرات و حتی وقوع حملات تروریستی عاملان این تظاهرات را بازداشت و به پنجه قانون می سپارد.

در لیست نامی از محمد محقق برده نشده است

در لیست نامی از محمد محقق برده نشده است
جنرال گل نبی احمدزی، رییس پولیس کارنیزیون کابل در نشست خبری در کابل اسامی ۱۸ تن را به عنوان عاملان اصلی راه اندازی تظاهرات اعلام کرد.
او گفت که حتی در صورت وقوع حملات تروریستی مانند حملات انتحاری، بمب گذاری و حملات راکتی در مسیر راه پیمایی و محل تجمع تظاهرکنندگان این افراد نزد دولت و قانون پاسخگو خواهند بود.
در بین افراد اعلام شده اسامی محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی و معاون پیشین حامد کرزی و صادق مدبر، رییس اداره امور در زمان ریاست جمهوری آقای کرزی به چشم می خورد.
همچنان چهار تن از اعضای مجلس نمایندگان هر یک احمد بهزاد، لطیف پدرام، ناهید فرید و عارف رحمانی نیز در این لیست شامل هستند.
اسامی سید حسین انوری، سید هادی هادی و عزیزالله شفیق از رهبران جهادی نیز در این لیست به چشم می خورد، همچنان عزیز رویش، محمد اکبری، رمضان حسین زاده، ذوالفقار امید، داوود ناجی، جواد سلطانی، ذکی دریابی، جعفری و آصف آشنا نیز به عنوان مسببان اصلی راه اندازی این تظاهرات معرفی شده اند.
احمدزی تهدید کرده است که  در صورت وقوع حملات تروریستی در جریان تظاهرات این افراد بازداشت و به دستگاه عدلی و قضایی معرفی خواهند شد.
او گفته است که قبلا با انتشار اعلامیه ها و اخبار از احتمال حمله شورشیان خبر داده است.
این در حالیست که وزیر امور داخله کشور روز یکشنبه از تدابیر شدید امنیتی برای تامین امنیت این تظاهرات خبر داد و گفت که پولیس مسوولیت دارد تا امنیت اعتراض های مسالمت آمیز را بگیرد.
ارگ ریاست جمهوری نیز در چند روز گذشته دیوارهای بلند بتونی را در اطراف ارگ نصب کرده است.
دهن کجی به بزرگان
با وصف تلاش ها برای دستیابی به راه حل بر سر موضوع جنجالی برق توتاپ اما تا کنون این تلاش ها به نتیجه ای ملموسی دست نیافته و شورای عالی مردم که مدیریت این تظاهرات را به عهده دارد، از راه اندازی این تظاهرات خبر داده است.
در واکنش به هشدار رییس پولیس کارنیزیون کابل عارف رحمانی از اعضای مجلس نمایندگان و شورای عالی مردمی خطاب به گل نبی احمدزی گفته است که لطفا مردم را نترسانید و تفنگچه های تان را غلاف کنید.
آقای رحمانی در جواب احمدزی نوشته است: “تظاهرات حق قانونی ماست. ما بر اساس همان قانون اساسی که شما احمدزی های محترم را صاحب توپ و تفنگ ساخته است که حالا ما را تهدید می‌کنید؛ تظاهرات می کنیم. ما براساس سلوک سیاسی و مدنی فریاد می کشیم؛ بر بی عدالتی می شوریم و سرازیر‌ جاده ها می شویم. ما در پرتو حاکمیت قانون دادخواهی می کنیم. شما مسولیت امنیت هر تظاهرات قانونی و دارای مجوز را دارید.”
رحمانی گفته با مردم ما با زبان تهدید و تنفر صحبت نکنید. زیرا ما اهل آشوب نیستیم. ما اهل ترور و انتحار نبوده و نیستیم. دوران شاهان آدم‌کش و سرکوب گر و تنظیمیه های غدار شاهانه گذشته است.
این عضو مجلس درج اسامی افرادی مانند کریم خلیلی در لیست کارنیزیون کابل را دهن کجی به رهبران یک قوم خاص خوانده و هشدار داده است: “نام بزرگان ما را با احترام یاد کنید. فراموش نکنید اگر بزرگان مردم ما را سبک بشمارید و توهین کنید بزرگان شما نیز محترم نخواهند بود. استاد خلیلی و استاد شفق و داکتر مدبر و سید حسین انوری و استاد محمد اکبری و دیگر بزرگان ما از استوانه های جهاد و مقاومت هستند.”

+++++++++++++++++++++++++++++++++++.

بسمه تعالی
ولكل أمة أجل فإذا جاء أجلهم لا يستأخرون ساعة ولا يستقدمون
(الایه)

آن جاکه باب گفتگوبسته شود دروازه ی خشونت وریاکاری بازمی گردد.
دانشمندان،برای جلوگیری ازخشونت وفریبکاری،استفاده ازروش های مدنی راتجویزکرده اند.آن چه فردا،دوشنبه اتفاق می افتدحق مدنی وقانونی مااست. حق سخن گفتن است وابرازنظر.
اعلامیه ی آقای احمدزی فرمانده گارنیزیون شهرکابل،ازجنس تهدیدوخشونت لفظی است.اگرازمقوله ی ایجادرعب ووحشت درمقابله بایک دادخواهی مدنی باشدکه است،ازآن نخواهیم ترسید.به سخن ارنستوچگوارا:”مهم این نیست کجامرگ ماراغافلگیرکند،درهرحال امرش راباآغوش بازخواهیم پذیرفت…”.

دربیابان گربه شوق کعبه خواهی زدقدم
سرزنش هامی کندخارمغیلان غم مخور

تافردادوشنبه ی بزرگ.

لطیف پدرام

Omid Jan's photo.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

اعلامیه شماره (3) استاد محمد کریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان به حمایت از مظاهره دوشنبه 27 ثور در کابل

به نام خداوند دانا و دادگر

بیش از ده روز است که هموطنان عزیز ما با راه‌اندازیِ راهپیمایی‌های گسترده و تشکیل گردهمایی‌های مدنی، خواهان لغو فیصله کابینه در خصوص تغییر مسیر انتقال برق توتاپ هستند؛ اما رهبری حکومت وحدت ملی به این خواست برحق مردم تا هنوز پاسخ درخور و قناعت‌بخش نداده است. از این جهت، باردیگر لازم می‌بینم نکاتی را با حکومت وحدت ملی و هموطنان عزیزم، در ارتباط به حرکت دادخواهانه‌ای که به منظور انتقال لین برق از مسیر بامیان-میدان، راه افتاده است و نیز به حمایت از مظاهره فردا دو شنبه 27 ثور در کابل، در میان بگذارم:
یک) این حرکت دادخواهانه یک حرکت ملی و برخاسته از یک خواست و نیاز اساسیِ ملی است. بنابر این، هر نوع شایعه‌پراگنی و تبلیغی‌ که به این حرکت ملی، برچسب قومی، گروهی و سمتی می‌زند، نه تنها با این کار، در حق یک داعیه عدالت‌خواهانه جفا می‌کند؛ بلکه می‌خواهد با پیش کشیدن چنین مسایلی، به بحران در کشور دامن بزند.
پیام واضح من به کسانی که چنین تبلیغات ناروا را راه می‌اندازند این است که آنان با این ترفندها، نه از رسیدن مردم به حق شان جلوگیری می‌توانند؛ نه این حرکت دادخواهانه ملی را در لاک‌های قومی و سمتی فرو برده می‌توانند و نه مردم و اقوام باهم برادر کشور را در تقابل و بدبینی قرار داده می‌توانند. حرکتی که اکنون به راه افتاده با همان ماهیت زیبای ملی و مدنی شان تا عملی شدنِ خواست شان یعنی لغو فیصله کابینه و انتقال برق 500 کیلو ولت از مسیر بامیان-میدان، به پیش خواهد رفت.
دو) این حرکت دادخواهانه ملی از حکومت، اعاده “حق” و “عدالت” را می‌خواهد نه اینکه در پی براندازیِ حکومت باشد. این حرکت برای دست‌یابی به یک حق قانونی و مشروع و با رعایت تمام مقررات حقوقی و موازین اخلاقی، به راه افتاده است. بنابر این، رهبری حکومت وحدت ملی نباید در برابر این خواست ملی و روشن مردم، بیش از این سرسختی و سماجت نشان دهد.
سه) از رهبران جهادی و سیاسی، چهره‌‌های برجسته کشور، احزاب سیاسی و محافل مدنی و علمی به ویژه متخصصان کشور می‌خواهم که از این خواست ملی حمایت نمایند. از آنجای که در مسیر بامیان-میدان، حوادث طبیعی‌ مانند حوادث گذرگاه سالنگ رخ نمی‌دهد، این مسیر، سالم‌ترین و مصؤن‌ترین مسیر برای انتقال این خط برق شمرده می‌شود.‌
چهار) من بارها در سخنرانی‌ها و اعلامیه‌های خود یادآور شده‌ام که کشیدن این لین برق از مسیر بامیان-میدان، نه تنها بر استفاده‌کنندگانِ مناطق دیگر تأثیر منفی نمی‌گذارد؛ بلکه تعداد مستفیدشوندگان از این شبکه برق را چندبرابر بالا می‌برد. از هموطنان عزیزم مجدانه می‌خواهم که به ذهنیت‌سازیِ برخی حلقات، توجه نکرده و از خواست هموطنان شان جهت انتقال برق از مسیر بامیان-میدان، حمایت همه جانبه نمایند. کشیدن خط برق از مسیر بامیان اگر درصد اندکِ منفعت آن برای مناطق مرکزی کشور می‌رسد، درصد اکثر آن جزء عواید کشور و درآمد ملی قرار می‌گیرد. تولید برق از معادن زغال سنگ بامیان، استخراج معدن آهن آجه‌گگ و افزایش عواید ناشی از گردشگری از جمله درآمدهای ملی‌ای است که با کشیدن لین برق از مسیر بامیان، عاید اقتصاد کشور می‌گردد. بنابر این حمایت از این خواست، حمایت از وحدت ملی و برادری میان اقوام کشور، رونق گرفتن توسعه و بازسازی، کمک به رشد اقتصادی کشور، نه گفتن به اختلاف و دورنگی و نفی تبعیض و بی‌عدالتی است.
پنج) بنا بر دعوت شورای عالی مردمی، قرار است فردا دوشنبه، 27 ثور، مظاهره گسترده‌ای در کابل انجام یابد. من ضمن اعلام حمایت از این حق قانونی مردم، از عموم شهروندان کابل اعم از زنان، مردان، سالمندان و جوانان می‌خواهم که در این مظاهره شکوه‌مند ملی، شرکت گسترده نمایند.
از هر فرد شرکت‌کننده، انتظار دارم که زیبایی، عزت و متانت این مظاهره را با رعایت قوانین نافذه کشور، پرهیز از هرگونه خشونت و بی‌نظمی و با احترام به اصل وحدت ملی، حفظ نمایند. به هیچ کسی اجازه داده نشود که با سردادن شعارهای نامناسب و یا عدم رعایت نظم مدنی، سبب تخریش احساسات جمعی گردد.
همچنین از نیروهای امنیتی و نهادهای ذیربط دولتی می‌خواهم که در زمینه تأمین امنیت و سایر تسهیلاتِ مورد نیاز برای‌ مظاهره‌کنندگان، مکلفیت و مسؤولیت قانونی شان را ادا نمایند.
من، به عنوان یک شهروند، فردا، در کنار شما برادران، خواهران، علماء، روشنفکران، مسؤولان احزاب سیاسی و جوانان غیور، در این مظاهرة شکوه‌مند ملی، شرکت خواهم کرد.
به امید تحقق حق و عدالت

محمد کریم خلیلی
26 ثور 1395

Merhosaen Nazary's photo.
 

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

رد پای «اسماعیل‌خان» و «مارشال فهیم» در تغییر مسیر «توتاپ»

معاون سخنگوی رئیس‌جمهور افغانستان در خصوص تغییر مسیر خطوط انتقال برق ترکمنستان اعلام کرد که این طرح با پیشنهاد «اسماعیل خان» وزیر سابق انرژی و آب افغانستان و با امضای «مارشال فهیم» نهایی شده بود.«سید ظفر هاشمی» معاون سخنگوی رئیس‌جمهور افغانستان، در نشست مشترک با نمایندگان پارلمان و سنای این کشور گفت: تمام اسناد و مدارک مربوط به پروژه انتقال برق ترکمنستان فردا به مجلس شورای ملی افغانستان ارائه می‌شود.وی افزود: تغییر مسیر خطوط انتقال برق از بامیان به سالنگ، سه سال قبل به پیشنهاد «محمد اسماعیل‌خان» وزیر سابق انرژی و آب افغانستان، و با امضای مارشال «محمد قسیم فهیم» نهایی شده بود و حکومت وحدت ملی این کشور در تغییر مسیر نقش ندارد.

این در حالی است که اشرف‌غنی دستور تغییر مسیر پروژه توتاپ از بامیان به سالنگ را داده بود که با موج گسترده‌ای از مخالفت‌های مردم افغانستان روبرو شد.

مردم کابل، هرات، پکتیا و مهاجرین افغانستانی در دیگر کشورها تاکنون اعتراض خودشان را نشان دادند.

سخنرانی اشرف‌غنی در لندن در مورد فساد در افغانستان نیز با اعتراض مهاجر افغانستانی مقیم انگلیس متوقف شد.

خبرگزاری تسنیم

Mohammed Omar Hajir's photo.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

پیام بانوی شجاع و عدالتخواه افغانستان، خانم ناهیده فرید به طالب زاده احمد زی قوماندان گارنیزیون کابل!

اگر ما از مبارزه می ترسیدیم، مصلحت را فدای عدالت نمی کردیم. خروش ملت آزاده افغانستان آشوبگری نیست. این ملت شجاعت دانستن و فهمیدن چیزهایی را دارد که سیاسیون متفکر حتی بویی از آن نبرده اند. آنها نمی دانند که آزادی چیست؟ آزادی در دامن اسارت به وجود می آید، در زنجیر رشد می کند و با استبداد بیدار می شود.
به این سردمداران ضد روشنایی که جایی در قلب مردم ندارند، بگویید کمی تاریخ مبارزات آزادی خواهانه و ضد استبدادی مردم افغانستان را مطالعه و به جای سرکوب و خفه کردن صدای ملت و نیروهای ملی، خود را اصلاح کنند. مرحوم غلام محمد غبار در جلد دوم کتابش چه زیبا از دلیل مخالفت ملت و سرانجام از بین رفتن حاکم جبار نادر شاه توسط عبدالخالق هزاره می نگارد: «سرکوب نیروهای ملی و بخصوص رهبران مشروطه اول و دوم و فرزندان آزاده این کشور توسط محمد نادرشاه در بسیاری از نقاط کشور نشان دهنده این امر بود که پادشاه و همکاران آن (باداران خارجی اش) سر دشمنی با تمام مردم آزاده افغانستان داشت.»
به این سیاستمداران بی ریشه که از خروش مردم می ترسند بگویید کمی هم قانون بخوانند چون ماده ۳۶ قانون اساسی افغانستان که خود ملت آن را نگاشته، به روشنی صراحت دارد که «اتـــبــاع افـغـانـسـتــان حـق دارنـد بـرای تـــأمین مقاصـــد جـــایز و صـــلح آمیـــز، بدون حمل سلاح، طبـق قـانون اجتمـاع و تظاهرات نمایند.» اگر قرار بود معترض خودش امنیت تظاهراتش را هم بگیرد، پس وظیفه این حکومت بیکاره چیست؟ راهپیمایی اعتراضی حق ملت و گرفتن امنیتش طبق ماده ۵ قانون پولیس مکلفیت دولت است.
توتاپ می رود تا خطوط ارزشی این ملت را با سردمداران مستبد و تاریک اندیشش تعیین کند. مرده باد تاریکی و تمام تاریک اندیشانی که ظلمت و بی ارادگی را بر مردم ما تحمیل می کنند.
در ۲۷ ثور برای عدالت در خیابانهای کابل فریاد می زنیم.

Kabul Press's photo.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

غنی: هیچ مامور دولتی حق شرکت در تظاهرات را ندارد

n00051854-b

ر اساس فیصله انتقال مسیر برق از سالنگ ،جنبش روشنایی طی تظاهراتی فردا 27 ثور اعتراض خود را به نمایش خواهند گذاشت

در این میان بر اساس پيشنهاد شورای امنيت و حکم رييس جمهور اشرف غنی، هيچ مامور دولت در تظاهرات حق شرکت را نداشته و با متخلفين قانون، برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

در این حکم ریاست جمهوری همچنین ساحات تظاهرات مشخص شده و تظاهرات کننده گان به جز محل های مشخص، جای دیگر حق تظاهرات و حق مزاحمت به مردم عام را ندارند

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

غنی: مسیر سالنگ برای انتقال برق توتاپ با امضای مارشال فهیم نهایی شده بود

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کشور در نشست مشترک با اعضای شورای ملی گفته است که حکومت وحدت ملی در تعیین مسیر عبور لین برق توتاپ از سالنگ نقشی ندارد.

مرتضوی از قول رییس جمهورغنی نوشته که تمام اسناد و مدارک مربوط به پروژه انتقال برق توتاپ فردا به مجلس شورای ملی فرستاده می شود

مرتضوی ازقول رییس جمهورغنی نوشته که تمام اسناد و مدارک مربوط به پروژه انتقال برق توتاپ فردا به مجلس شورای ملی فرستاده می شود

رییس جمهورغنی گفته است که مسیر سالنگ برای انتقال برق پروژه توتاپ ، سه سال قبل به پیشنهاد محمد اسماعیل وزیر پیشین انرژی و آب و با امضای مارشال محمد قسیم فهیم، معاون ریاست جمهوری پیشین نهایی شده بود.
شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری در صفحه رسمی فسبوکش نوشته است که آقای غنی امروز( یکشنبه) با شماری از اعضای شورای ملی در ارگ دیدار کرده و در مورد پروژه انتقال لین برق توتاپ صحبت کرده است.
مرتضوی از قول رییس جمهورغنی نوشته که تمام اسناد و مدارک مربوط به پروژه انتقال برق توتاپ فردا به مجلس شورای ملی فرستاده می شود.
این اظهارات ریاست جمهوری در حالی مطرح شده که قرار است جنبش روشنایی فردا( دوشنبه) تظاهرات گسترده مردمی را در اعتراض به تغییر مسیر لین برق ۵۰۰ کیلوولت موسوم به توتاپ راه اندازی کنند.
رهبران مردمی از جمله کریم خلیلی، معاون دوم ریاست جمهوری پیشین، محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی و شماری از مقام های حکومت و اعضای شورای ملی نیز از جنبش مردمی حمایت کرده اند.
آقای خلیلی تا کنون به گونه رسمی اظهار نظر نکرده است که آیا پروژه لین برق توتاپ در زمان حکومت حامد کرزی نهایی شده بود یا خیر، اما بارها گفته است که تغییر مسیر لین برق توتاپ جفا در حق مردم و بی عدالتی است.
پیشتر نیز رییس جمهورغنی رهبران معترضان را به گفتگو فراخوانده و تاکید کرد که برای بررسی اسناد مربوط به این پروژه یک کمیسیون ملی را تشکیل داده است تا در باره پروژه توتاپ با معترضان گفتگو کند.
روز گذشته نیز ده ها تن از اعضای مجلس نمایندگان در اعتراض به تصمیم حکومت در مورد تغییر لین برق توتاپ جلسه عمومی را ترک کرده و تاکید کردند تا زمانی که حکومت به خواست مردم رسیدگی نکند، آنان به مجلس حاضر نخواهند شد

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

شورای عالی مردمی نشست با رییس جمهوری را تحریم کرد

شورای عالی مردمی از اعضای مجلس نمایندگان که مخالف تغییر مسیر خط برق ترکمنستان هستند، خواسته است که در نشست های رییس جمهوری شرکت نکنند.

دیروز نمایندگان معترض نشست های مجلس را تحریم کردند

دیروز نمایندگان معترض نشست های مجلس را تحریم کردند
نشست های ریاست جمهوری پس از آن تحریم می شود که شورای عالی مردمی گفته که حکومت به خواسته های مردم توجه نکرده است.
این شورا می گوید که فرصت حکومت مبنی بر ملغا قرار دادن تصمیم کابینه که در یازده ثور اتخاذ شد پایان یافته است.
شورای عالی مردمی امروز با انتشار اعلامیه ای گفته که تظاهرات فردا (دوشنبه) با قوت هر چه بیشتر برگزار خواهد شد و همزمان گفته است که با گذشته هر روز صفوف عدالتخواهان فشرده تر می شود.
این شورا گفته است: “شورای عالی مردمی، با درک مسئولیت تاریخی خویش و با تنظیم اقدامات تدریجی، پیوسته با حکومت اتمام حجت کرده است. منطق اقدامات تدریجی ما این بود که به حکومت فرصت تصمیم گیری عقلانی داده شود؛ اما با تأسف که حکومت هرگز به صدای مردم گوش نداد.”
گفته شده که محمد اشرف غنی پس از بازگشت از نشست لندن اعضای مجلس نمایندگان و سنا را به ارگ ریاست جمهوری فرا خوانده است.
شورای عالی مردمی می گوید که هنوز آجندای این نشست را در اختیار ندارد.
این شورا یک بار دیگر حکومت را به بی عدالتی در برابر مردم مناطق محروم کشور متهم کرده و گفته است که حکومت هنوز دست از موقف ستیزه جویانه اش برنداشته و صدای مردم را نشنیده است.
در اعلامیه آمده است: “در حالی که رییس جمهور خود در بیانیه رسمی اش در لندن، عبور لین برق از مسیر سالنگ را یک تصمیم اشتباه و نادرست عنوان نموده؛ اما آنچه که جای شگفتی دارد این است که به جای لغو یک تصمیم اشتباه، با ملتش از در ستیزه درآمده است.”
پیگرد قضایی
شورای عالی مردمی که اعتراض مردمی در قبال پروژه برق ترکمنستان را مدیریت می کند، برخورد محافظان رییس جمهور با معترضان در نشست مرکز تحقیقاتی روسی در لندن را یک عمل شرم آور و جرمی خوانده است.
این شورا از دولت بریتانیا خواسته است که عاملان این جرم را مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار دهند.
در اعلامیه آمده است که محاقظین رییس جمهور یکی از اعضای جنبش روشنایی را به دلیل استفاده از حق قانونی اش به طور وحشیانه مورد لت و کوب قرار داده و صدایش را در گلو خفه کردند.
این رویداد با واکنش های متفاوت در فضای مجازی میان کاربران شبکه های اجتماعی نیز مواجه شده است.
تعدادی از کاربران، محافظ رییس جمهور را که با مشت به صورت معترض می گوبد قهرمان لقب داده اند اما در مقابل شماری این عمل او را نمادی از خشونت افغان ها حتی در نشست های بین المللی خوانده اند.
این کاربران می گویند که اگر این اتفاق در افغانستان رخ می داد حالا این معترض یا زنده نبود و یا در زندان “هفت در” حکومت زندانی می شد.

.