ولایت خوست که از دوطرف با پاکستان هم مرز است و همواره خواستگاه قبیله گرایی و قوم محوری بوده و حتی قبر جنگجویان القاعده و طالبان در ولایت خوست به زیارتگاه تبدیل شده، چگونه پذیرای “دیپلمات های!” ایرانی است؟

به گزارش سایت همایون بنقل از شبکه اطلاع رسانی افغانستان هیات ارشد دیپلماتیک ایران برای نخستین بار به ولایت «خوست» سفر کرد که حاکی از نگاه جدی‌تر و همه‌جانبه‌تر ایران برای پیگیری دیپلماسی جدید خود در این کشور است. در رسانه های ایرانی آمده است، سید حسن مرتضوی معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل به همراه سایر دیپلمات‌های ایرانی به دعوت محمدنبی عمری والی ولایت خوست، عازم این ولایت شرقی افغانستان شد. این نخستین سفر یک هیات ایرانی به شرقی‌ترین نقطه افغانستان بوده که در نوع خود قابل‌‌توجه است.
در سفر مقامات سفارت جمهوری اسلامی ایران به خوست ضمن بازدید از ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی این ولایت، طرفین در رابطه با حضور تجار ایرانی در این ولایت و آغاز توسعه تجارت بحث و گفتگو کرده و طرف افغانستان برای توسعه این روابط اعلام آمادگی نمود.
همچنین همزمان با سفر هیات دیپلماتیک ایرانی به ولایت خوست، کمک‌های بشردوستانه خیرین ایرانی در این ولایت در میان مردم توزیع گردید.
در رسانه های ایرانی اضافه شده است، مناطق شرقی افغانستان به دلیل بعد مسافت و همچنین عدم وجود امنیت پیش از این در چارچوب مراودات جمهوری اسلامی ایران و افغانستان از جایگاهی برخوردار نبود، اما در ماه‌های اخیر سفر مقامات ایرانی به ولایت شرقی خوست و ننگرهار حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران با نگاهی جدی‌تر و همه‌جانبه‌تر دیپلماسی جدید خود را در افغانستان پیگیری می‌کند.

دیپلماسی جدید ایران در افغانستان؟!
ولایت خوست از جمله ولایات جنوب شرقی افغانستان است که چهار هزار و ١۵١ کیلومتر مربع مساحت دارد؛ این ولایت یکی از ولسوالی‌ های ولایت پکتیا بود که بعداً به ولایت ارتقا یافت. ولایت خوست از شمال با ولایت پکتیا، از جنوب و شرق با پشتونستان کشور پاکستان و از غرب با ولایات پکتیکا همسایه است.

ولایت خوست با حدود یک میلیون جمعیت، یکی از آبادترین شهر‌ها در شرق افغانستان است و مردم آن بیشتر برای کار به کشور‌های دیگر می‌روند و پس از بازگشت، در این شهر سرمایه گذاری می‌کنند.
مکان‌های زیارتی در ولایت خوست وجود دارد که در ایام عید نوروز شلوغ‌تر از بقیه ایام سال است؛ در اطراف این اماکن زیارتی، مکان‌های زیادی برای تفریح نیز وجود دارد. فوتبال، کریکت، والیبال، موتور سواری و بایسکل سواری از جمله مهمترین بازی‌هایی است که در کنار زیارتگاه‌ها در ایام عید انجام می‌شود.

ولایت خوست آثار باستانی زیادی نیز دارد که زیارتگاه‌های داد محمد، کیکارک بابا، کاکر ابا، تپه‌های حصار، کاروان سرای، قلعه غازی ببرک خان از مشهورترین اثر‌های تاریخی این ولایت هستند.
ولایت خوست ۱۳ ولسوالی دارد که معادن سنگ کرومایت و همچنین کوه‌های پوشیده از جنگل و درخت هاى جلغوزه و جوز را در خود جای داده است.

ولایت خوست که از دوطرف با پاکستان هم مرز است و مردم آن با آنطرف خط دیورند و با میرانشاه وزیرستان شمالى پاکستان که مرکز القاعده و ترویست ها بوده و می باشد، همخونی داشته و هم قبیله هستند، همواره خواستگاه قبیله گرایی و قوم محوری بوده و حتی قبر جنگجویان القاعده و طالبان در ولایت خوست به زیارتگاه مردمی تبدیل شده، چگونه پذیرای “دیپلمات های!” ایرانی است؟

اکثر ساکنان این ولایت، تذکره و شناختی پاس پاکستانی دارند و هیچ سنخیتی با ایران و زبان فارسی و مذهب تشیع که ایران خواهان گسترش آن در منطقه است ندارند. اینکه چرا دیپلمات های ایرانی با طی مسافت طولانی و با نادیده گرفتن تمامی اشتراکات و امتیازاتی که در شهرهای فارسی زبان و هم مرز با ایران وجود دارد، سر از خوست ناهمگون با شرایط اقتصادی و مذهبی و اجتماعی و زبانی ایران درآورده اند، جای سوال دارد.
گفته می شود که هیات ایرانی به دعوت محمدنبی عمری والی ولایت خوست به این ولایت سفر کرده اند.

محمدنبی عمری کیست؟
محمدنبی عمری در سال 1968 در «خوست» افغانستان متولد شد و در اکتبر 2002 دستگیر و به زندان گوانتامو فرستاده شد. وی نزدیک به 12 سال از عمر خود را با شماره کد زندانی 832 در زندان گوانتامو در کوبا گذراند. در جولای 2014 همراه با چهار تن دیگر به قطر برده شد و با وساطت دولت قطر با یک نظامی آمریکایی به نام «بو رابرت برگدال» مبادله شدند. اما این مبادله مشروط به حضور یک ساله آنان در قطر گردید.

در آغاز ماه سپتامبر«طالبان» لیستی از افرادی که از طرف این گروه برای حضور در مذاکرات صلح شرکت خواهند کرد، ارایه کرد. این گروه به رهبری ملا برادر جانشین سیاسی طالبان و مذاکره کننده ارشد و با حضور افرادی چون محمدعباس استانکزی، ملا ضیاء الرحمن مدنی، ملا عبدالسلام حنفی، شیخ شهاب الدین دلاور، ملا عبداللطیف منصور، ملا عبدالمنان عمری، ملا امیرخان مطیق، ملا محمدفاضل مظلوم، ملا خیرالله خیرخواه، ملا مطیع الحق، ملا محمدأنس حقانی، ملا نورالله نوری، ملا عبدالحق واثق و ملا محمد نبی عمری در مذاکرات صلح شرکت کردند.

محمدنبی عمری در زمان حضور در گوانتامو آموزش های لازم جاسوسی و استخباراتی را دیده و به عنوان یک فرد ورزیده در طرح صلح قطر جابجا گردید. در حقیقت وی زندانی نبود بل مانند صدها نیروی آموزش دیده افغان که در آمریکا منتظر فرصت معرفی در صحنه سیاسی افغانستان هستند و مانند ده ها تن که در گوانتامو با آموزش های لازم آماده اعزام به گفتگوهای صلح و حضور در افغانستان بودند، تحت نظر آمریکایی ها بود و آموزش میدید. اینکه چرا این فرد مامور آمریکا از هیات ایرانی به خوست دعوت کرده و هیات (بقول رسانه های ایرانی) “بلندپایه” ایرانی با بسته های کمکی! به خوست رفته، ده ها سوال را در اذهان مبتادر می سازد.

کد (4)