طالبان برای نگهداشتن یک ولسوالی به تجهزات و افراد زیاد نیاز دارند. آنها فقط مانور میدهند، عکس می گیرند و می خواهند به مردم و جهان نشان دهند که چقدر قوی هستند

درحالی که طالبان دایماً از موفقیت های جدید نظامی در افغانستان خبر می دهند، مقاومت در کشور به وضوح در حال شکل گیری است.
غیرنظامیان برای مبارزه با اسلام گرایان تندرو، خود را مسلح می کنند. برخی از آنها کلاشینکف، تفنگ ساچمه ای و بازوکا دارند. اما بسیاری نیز غیرمسلح هستند و فقط مشت خود را به هوا می چسبانند. آنها داوطلبانی هستند که آماده دفاع از ولایت خود در برابر طالبان هستند.

به گزارش تلویزیون یک آلمان، ده هزار مرد داوطلب آماده به جنگ هستند که نور حبیب گل بهاری یکی از آنها است. وی یک رهبر مجاهدین سابق است که در دهه 1980 علیه اشغال شوروی جنگید. وی در استان پروان، در شمال پایتخت کابل زندگی می کند. وی می گوید: “در پروان، حدود 10 هزار مرد داوطلب و آماده به دفاع می شوند.”
طلوع از مقاومتی که اکنون در پروان و بسیاری از مکان های دیگر افغانستان شکل گرفته گزارش می دهد: برای اولین بار از زمان آغاز حملات شدید توسط طالبان. مقاومت توسط رهبران مجاهدین و همچنین توسط سیاستمداران محلی سازماندهی شده است.

آماده جنگ با طالبان؛
محمد حسین سناجی، رییس شورای ولایتی در مرکز می گوید که مردم آماده رفتن به جبهه و مبارزه با تروریسم بین المللی هستند. به گفته یک نماینده محلی، در شمال کشور، در مزار شریف، حدود 2000 غیرنظامی مسلح هستند. هزاران زن و مرد جوان دیگر در منطقه آماده هستند تا از خود در برابر طالبان دفاع کنند. اما آنها فاقد سلاح و غذا هستند. طالبان قبلاً تا مزار شریف نفوذ کرده بودند. جایی که ارتش المان در حال آماده شدن برای عزیمت است. طالبان با کلاشینکف جلوی دروازه غرب شهر ژست گرفتند و در توییتر خود را به رخ کشیدند.

سخنگوی ارتش المان در مزار شریف گفت، ارتش المان برای هرچیزی آماده است، اما در حال حاضر خطری وجود ندارد. در حال حاضر ظاهراً عمدتا جنگ بر سر قندوز در شمال شرقی است. آخرین سربازان ارتش المان در ماه آوریل آنجا را ترک کردند. شهر کم و بیش محاصره شده است. طالبان توانستند یک گذرگاه مرزی مهم استراتژیک با تاجیکستان را تصرف کنند. سربازان دولت افغانستان به کشور همسایه فرار کردند. (گفته میشود فقط در ۱۰ هزار مجاهد داوطلب فقط در ولایت پروان مسلح اماده جنگ با طالبان هستند ولی در همه ولایات افراد مسلح شده برای دفاع از افغانستان آماده می شوند.

کارشناسان نظامی می گویند از ۶۵ ولسوالی که طالبان در چند هفته گذشته تصرف نمودند، بدون شک بیش از ۱۵ تا ۲۰ ولسوالی به علت مقاومت شدید نیروهای دولتی و یا فشار جنگجویان داوطلب ضد طالبان یا به عدم نیروهای کافی از دست داده اند. طالبان برای نگهداشتن یک ولسوالی به تجهزات زیاد و افراد زیاد نیاز دارند در غیر آن مجبور اند عقیب نشینی کنند.
گفته میشود آنها فقط مانور میدهند، عکس می گیرند، می خواهند به مردم و جهان نشان دهند که چقدر قوی هستند.

محمود منجم زاده