سایت همایون - HOMAYUN.ORG

سایت مستقل وغیر وابسته به احزاب وگروه های سیاسی

صفحات ویزه

جديدترين اخبار لحظه به لحظه برای ثبت انتخابات ریاست جمهوری

احمد ولی و رحمت‌الله نبیل نیز برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند

احمد ولی برادر احمدشاه مسعود و رحمت‌الله نبیل رییس سابق امنیت ملی افغانستان، روز شنبه 19 ژانویه برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور ثبت نام کردند.

احمد ولی مسعود با معاونیت نخست فریده مومند وزیر تحصیلات عالی سابق و داکتر عبداللطیف نظری به حیث معاون دوم وی برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور ثبت نام کرد.

همچنان رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امینت ملی افغانستان خودش را برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نامزد کرد.

جنرال مرادعلی مراد به‌عنوان معاون اول و مسعوده جلال به‌ عنوان معاون دوم در تکت انتخاباتی نبیل حضور دارند.

این در حالی است که گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی نیز با معاونت اول پوهندوی فضل‌هادی وزین و معاونت دوم مفتی قاضی حفیظ‌الرحمان نقی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نامزد کرد.

زمان ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان فردا 20 ژانویه به پایان می‌رسد.

گفته شده که محمد اشرف غنی رییس جمهوری فعلی افغانستان و عبدالله عبدالله رییس اجرایی این کشور نامزدانی احتمالی انتخابات ریاست جمهوری هستند که به احتمال زیاد فردا خود را نامزد خواهند کرد.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

گلبدین حکمتیار به عنوان نامزد ریاست جمهوری افغانستان ثبت نام کرد

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان امروز( شنبه ۲۹ جدی/دی) با حضور در کمیسیون انتخابات افغانستان، به عنوان نامزد ریاست جمهوری در انتخابات آینده ثبت نام کرد.

آقای حکمتیار فضل الهادی وزین از ترک‌تباران افغانستان و حفیظ الرحمن نقی از قوم تاجیک را به عنوان معاونان خود اعلام کرد.

او گفت که قرار بود با شماری از احزاب سیاسی افغانستان ائتلاف تشکیل دهد و به عنوان یک تیم واحد انتخاباتی در مبارزات ریاست جمهوری آینده حضور یابد

آقای حکمتیار ائتلاف‌ها را در افغانستان ناکام خواند و گفت که به دلیل ضعف و ناکامی این نوع ائتلاف‌ها مجبور شده که به صورت مستقل خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده کند.

او درباره برنامه آینده خود گفت که معتقد به تقسیم قدرت در آینده نیست و باور دارد که یک نظام مرکزی قدرتمند می‌تواند افغانستان را نجات دهد.

آقای حکمتیار گفت که دولت کنونی “برای صلح، حل بحران، رسیدگی به فقر و رفع گرسنگی” برنامه ندارد و تا “گلو در فساد غرق” است. او تاکید کرد که این نظام باید از طریق قانونی برطرف شود

به گفته او نظام فدرالی باعث تجزیه کشور می‌شود و نظام صدارتی نیز نتیجه معکوس داده است.

او گفت درصورتیکه رئیس جمهوری افغانستان شود، طرح قانون اساسی را که خودش تدوین کرده به لویه جرگه برای تصویب خواهد داد.

دیروز محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین شورای امنیت ملی افغانستان بعد از ثبت نام گفت که در توافقنامه “تیم صلح و اعتدال” تعهد سپرده که در ظرف شش ماه تا یک سال قانون اساسی این کشور را تعدیل و نظام را تغییر دهد. آقای حکمتیار تغییر نظام را “جفا و جسارت” خواند.

او همچنین گفت که باید روند صلح افغانستان میان خود افغانها انجام شود و از طالبان نیز به دلیل اینکه اصرار دارد که مذاکره باید با خارجیان انجام شود، انتقاد کرد.

رحمت الله نبیل، رئیس سابق امنیت ملی افغانستان نیز با حضور در کمیسیون انتخابات افغانستان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان ثبت نام کرد.

ژنرال مراد علی مراد، رئیس گارنیزیون کابل و مسعوده جلال، وزیر پشین امور زنان افغانستان نیز دو معاون او هستند

قرار است که فردا محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به معاونت امرالله صالح و سرور دانش برای ثبت نام به کمیسیون انتخابات مراجعه کند. همچنین منابع موثق به بی‌بی‌سی گفته که عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی نیز فردا برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام خواهد کرد.

جمعیت اسلامی افغانستان نیز اعلام کرده که در نشست امروز این حزب فیصله کرده که آقای عبد الله بحیث عضو جمعیت اسلامی نامزد این حزب برای انتخابات ۱۳۹۸ ریاست جمهوری است. در این نشست حزب جمعیت با حزب جنبش ملی اسلامی، به رهبری ژنرال دوستم و حزب وحدت اسلامی، به رهبری کریم خلیلی توافق کرده که یک تیم انتخاباتی واحد را تشکیل دهند.

برای ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری افغانستان فقط یک روز دیگر باقی مانده و تاکنون ۱۰ نفر به شمول، احمد ولی مسعود، محمد حنیف اتمر، عبدالطیف پدرام، حکیم تورسن، سید نورالله جلیلی، عنایت الله حفیظ، زلمی رسول، نورالحق علومی و فرامرز تمنا برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ثبت نام کرده‌اند.

روند ثبت نام نامزدان از اول جدی/دی آغاز شد و یک روز به پایان آن باقی مانده است

ویدیو

+++++++++++++++++++++

فرامرز تمنا یگانه کاندید انتخابات ریاست جمهوری است که با خانمش برای ثبت نام در کمیسون انتخابات حاضر گردید.
با تاسف این چهره های باسواد و با فرهنگ هیچ شانسی در برابر گرگان فاسد و دزد و چهره های خسته کن تکراری ندارند

دیگراندیش

+++++++++++++++++++++.

امرالله صالح به عنوان معاون اول اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری تعیین شده است

یک منبع نزدیک به ارگ ریاست جمهوری افغانستان روز جمعه 18 ژانویه اعلام کرد، امرالله صالح به عنوان معاون اول و سرور دانش معاون دوم محمد اشرف غنی در انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور برگزیده شده اند.

امرالله صالح یک ماه پیش از سوی محمد اشرف غنی، رییس جمهوری فعلی افغانستان به عنوان نامزد وزیر و سرپرست وزارت امور داخله این کشور تعیین شد و کارش را رسماً شروع کرد.

این منبع نزدیک به ارگ با شماری از رسانه های کابل گفته است، قرار است محمد اشرف غنی، رییس جمهوری فعلی افغانستان روز یکشنبه هفته آینده برای انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور خودش را ثبت نام کند.

در این روزها چانه زنی های سیاسی میان احزاب و چهره های سیاسی این کشور شدیداً گرم است و هر نامزد احتمالی انتخابات تلاش دارد تا فرد تأثیرگذار و پرنفوس را به عنوان معاون اش تعیین کند.

محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی پیشین افغانستان نیز امروز جمعه خودش را برای انتخابات آینده ریاست جمهوری ثبت نام کرد و رسماً وارد میدان انتخابات شد.

محمد یونس قانونی معاون اول و محمد محقق معاون دوم اتمر در انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان می باشند.

احتمال زیاد وجود دارد که محمد حنیف اتمر رقیب جدی اشرف غنی در انتخابات آینده ریاست جمهوری به شمار برود.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نیز اعلام کرد که تا کنون هشت نفر برای انتخابات آینده ریاست جمهوری ثبت نام کرده اند. قرار است این انتخابات بتاریخ 20 ژوئیه سال 2019 برگزار شود

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

حنیف اتمر با تعهد به تغییر قانون اساسی برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد


محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان به معاونت اول یونس قانونی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان و معاونت دوم محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی امروز جمعه ۲۸ جدی/دی برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

آقای قانونی عضو رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان و آقای محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان است.

آقای اتمر در نشستی که پیش از رفتن به دفتر کمیسیون مستقل انتخابات با شماری از حامیانش برگزار کرده بود، در توافقنامه “تیم صلح و اعتدال” تعهد سپرد که در ظرف شش ماه تا یک سال قانون اساسی این کشور را تعدیل کند.

آقای اتمر تاکید کرد که هدف او تغییر نظام نه بلکه اصلاح نظام ریاستی است. به اساس این اصلاحات برای ریاست جمهوری معاونت سوم و در کنار ریاست جمهوری پست صدراعظم به میان خواهد آمد.

او همچنین در کنار دو معاون خود، یک نفر را از ترک تباران افغانستان به حیث نماینده خاص رئیس جمهوری تعیین کرد که بعدا به عنوان معاون سوم رئیس جمهوری فعالیت خواهد کرد.

او عالم ساعی، والی پیشین جوزجان را برای این پست معرفی کرد.
تیم صلح و اعتدال از شماری از اشخاص شناخته شده چون حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، صبغت الله مجددی، رئیس پیشین مجلس سنا و شماری از احزاب به عنوان حامیان خود یاد کرد. همچنین در نشست امروز عطامحمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان، محمد اسماعیل خان، از رهبران جهادی و اعضای حزب جمعیت و دین محمد جرات، رهبر”روند حفاظت از ارزش‌های جهاد و مقاومت مردم افغانستان” حضور داشتند.

آقای اتمر با انتقاد از کارکردهای حکومت فعلی در نشست امروز تاکید کرد که هدف آنها “نجات افغانستان از وضعیت فعلی و حکومت فعلی” است.

آقای اتمر که تا چند ماه پیش در حکومت وحدت ملی به عنوان مشاور امنیت ملی کار می‌کرد و یکی از افراد نزدیک به محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان خوانده می‌شد، یکی از نامزدان احتمالا مطرح انتخابات ریاست جمهوری پیش‌روی افغانستان است.

اصلاحات انتخاباتی برای برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه از خواست‌های دیگر آقای اتمر بود که پیش از این از سوی شماری دیگر از نامزدان احتمالی ریاست جمهوری مطرح شده است.
تاکنون هفت نفر به شمول عبدالطیف پدرام، حکیم تورسن، سید نورالله جلیلی، عنایت الله حفیظ، زلمی رسول، نورالحق علومی و فرامرز تمنا برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ثبت نام کردند. روند ثبت نام نامزدان از اول جدی/دی آغاز شد و دو روز به پایان آن باقی مانده است.

رحمت الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان نیز در توئیتر خود اعلام کرده که با معاونت اول ژنرال مرادعلی مراد، رئیس پیشین گارنیزیون و معاونت دوم مسعوده جلال، وزیر پیشین امور زنان برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام خواهد کرد.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار است به تاریخ ۲۹ سرطان/تیر برگزار شود. آقای غنی نیز اعلام کرده بار دیگر در این انتخابات نامزد خواهد بود. هنوز گروه بندی‌های شماری از شخصیت‌های مطرح افغانستان برای این انتخابات مشخص نیست

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

یک زن افغان به عنوان یکی از مشاوران دبیر کل سازمان ملل برای صلح تعیین شد

سازمان ملل متحد روز جمعه 18 ژانویه اعلام کرد، سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به عنوان یکی از مشاوران دبیرکل این سازمان در زمینه میانجیگری برای صلح تعیین شد.

نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل روز جمعه با نشر خبرنامه‌ای نوشت، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گابریل والدس را نیز در بورد عالی مشوره دهی این سازمان در زمینه میانجیگری صلح تعیین کرده است.

گابریل والدس ساکن کشور چیلی است که پیش از این به‌عنوان وزیر امور خارجه‌ این کشور وظیفه اجرا کرده است.

در این خبرنامه آمده است: «سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد از تجارب با ارزش سیما سمر و گابریل والدس در جریان عضویت این بورد «ابراز قدر دانی» کرده است.

در خبرنامه ذکر شده که بورد عالی مشوره دهی این سازمان به تاریخ 13 سپتامبر سال 2017 تأسیس شد تا سرمنشی عمومی سازمان ملل را در عرصه فعالیت های میانجیگری مشوره دهد و از تلاش های میانجیگری صلح در سراسری جهان حمایت نماید.

این بورد مشورتی شامل 18 عضو متشکل از رهبران کنونی/ پیشین جهانی، مقام‌های بلندپایه و آگاهان صاحب نظر تشکیل شده که برای صلح جهانی تلاش می‌کنند

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++.

نگرانی از احتمال بن بست در مذاکرات صلح؛ طالبان از خود اختیار ندارند

پس از تنش میان طالبان و زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در روند صلح افغانستان نگرانی‌ها از بن بست در مذاکرات افغانستان بیشتر شده است.
به گزارش خبرگزاری جمهور؛ روند صلح افغانستان پس از چند دوره گفتگوها میان نمایندگان طالبان و امریکا در امارات و قطر هم اکنون با چالش مواجه شده و احتمال بن بست در این مذاکرات نگرانی‌های را برای مردم افغانستان به بار آورده است.
طالبان دو روز پیش با انتشار اعلامیه‌ی در مورد گفتگوهای صلح با امریکا گفت، قرار بود خروج نیروهای خارجی و عدم استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر، موضوعات اصلی مورد بحث در گفت‌وگوهای صلح باشد؛ اما اکنون امریکایی‌ها می‌خواهند موضوعات تازه‌ای را مطرح کنند.
در اعلامیه‌ طالبان آمده که امریکا با سوء استفاده از نام صلح، “اهداف استعماری و نظامی” خود را از راه سیاسی دنبال می‌کند و با تطمیع کشورهای دیگر، فشارهای بی‌مورد وارد می‌کند، این مساله نشان می‌دهد که امریکا هیچ علاقه‌ای به حل مسالمت آمیز معضل ندارد.
این گروه بر تعویق مذاکرات صلح و ادامه جنگ هشدار داده است.
اما؛ خلیل‌زاد در پاسخ به طالبان گفته است که اگر طالبان بخواهند صحبت کنند، صحبت می‌کنیم. اگر بخواهند بجنگند، می‌جنگیم. امیدواری ما این است که طالبان صلح را انتخاب کنند”.
آقای خلیلزاد تاکید کرده است که اگر طالبان به جنگ ادامه دهند، امریکا در کنار مردم و دولت افغانستان قرار گرفته و از آنها حمایت خواهد کرد.
اما، این تنش نگرانی‌های را در کشور به بار آورده و برخی نمایندگان مجلس می‌گویند که طالبان از خود اختیار ندارند و اگر مذاکرات صلح را به تعویق اندازند نیز به اشاره کشورهای دیگر خواهد بود.
نصرالله صادقی زاده نیلی یک عضو مجلس نمایندگان گفت: “هرچند آغاز مذاکرات چالش‌های خود را دارد؛ اما امیدواریم که مذاکرات صلح میان طالبان و امریکا با بن بست مواجه نشود و اجماع ملی، منطقه‌ی و جهانی برای صلح در افغانستان به وجود آید”.
آقای نیلی افزود که طالبان در مذاکرات صلح با امریکا از خود اختیار ندارند و با توجه به روابط تازه این گروه با روسیه، ایران و برخی کشورهای دیگر، این مساله برای روند گفتگوهای صلح مشکل ساز خواهد شد.
به گفته او، مرور زمان ثابت خواهد کرد که طالبان در گفتگوهای صلح به نفع مردم افغانستان نمی اندیشند و از زبان کشورهای دیگر در مورد مسایل افغانستان صحبت می‌کنند.
با این وجود، امان الله پیمان دیگر عضو مجلس نیز با اشاره به تنش اخیر میان طالبان و امریکا می‌گوید که امریکا نیز باید در روند مذاکرات صلح مسئولانه برخورد کرده و افغانستان از کشتارگاه مردم این کشور نجات دهد.
سخی مشوانی دیگر عضو مجلس نمایندگان هم گفت: “از آنجای که جنگ افغانستان بین المللی و تحمیل شده بر مردم افغانستان است باید طرف‌های مذاکره با درایت و متانت این موضوع را حل کنند”.
این نمایندگان تاکید دارند که اگر برای تامین صلح در افغانستان اجماع ملی، منطقه‌ی و بین المللی ایجاد نشود، صلح با طالبان سر آغاز یک مشکل دیگر افغانستان خواهد بود و پایان جنگ را در پی نخواهد داشت.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

آیا جنرال دوستم از یک سوراخ دوبار گزیده می‌شود؟

اینکه در یک بازه زمانی نه چندان طولانی چه حوادثی در درون ائتلاف رقم خورد که ائتلاف به یک باره زانوی ناتوانی و عجز خم کرد را کسی نمی‌داند اما آنچه روشن است موضع ضعیف این روزهای ائتلاف است: سران ائتلاف این روزها آن هماهنگی و همبستگی روزهای اول تشکیل را ندارد، از کاندید مشترک آنها خبری نیست و سران آن هر یک به نوبه‌ی خود با دیگر تیم‌ها و شخصیت ها وارد مذاکره می‌شوند و در این میان جنرال دوستم یک بار دیگر در تارهای عنکبوتی منافع و اهداف غنی و تیم اطرافش افتاده‌است. باید نشست و دید آیا جنرال از یک سوراخ دوبار گزیده می‌شود؟

در گرماگرم مذاکرات صلح افغانستان با طالبان و در شرایطی که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، در چارچوب چهارمین سفر منطقه‌یی‌اش پس از سفر به چین بار دیگر در یک سفر پنچ روزه وارد پاکستان شده‌است، تنور انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان نیز با ثبت نام کاندیداهای بیشتر گرم و گرم‌تر می‌شود.
اگرچه براساس برخی تحلیل‌ها، در صورت توافق امریکا با طالبان از کانال مذاکرات صلح که تاکنون سه دور آن به صورت مستقیم برگزار شده، ممکن است تشکیل حکومت موقت که در آن به طالبان فرصت مشارکت در قدرت داده می‌شود، روی دست گرفته شود و انتخابات ریاست جمهوری به تأخیر بیفتد، اما دولت وحدت ملی مصمم است انتخابات ریاست جمهوری را در زمان اعلام شده‌اش برگزار کند.
دولت وحدت ملی در کل و رئیس جمهور غنی و تیم اطرافش به طور خاص این روزها دو دغدغه کلان دارند: یکی اینکه در مذاکرات صلح با طالبان از امریکا و دیگر قدرت‌ها منطقه رو دست نخورند و در این پروسه مهم به جایگاهی دست یابند که بتوانند خود را قهرمان صلح و امنیت در نزد شهروندان افغانستان جلوه دهند و دیگری اینکه در تشکیل یک تیم انتخاباتی قوی درست عمل کنند تا قافیه را به رقبای دیگر نبازند

در ارتباط با این دو موضوع کلان هر روز خبرهای مثبت و منفی زیادی شنیده می‌شود که یکی از آنها دید و بازدیدهای انتخاباتی رئیس جمهور غنی است که در پوشش جلسات رسمی حکومتی صورت می‌گیرد.
در این راستا شب گذشته، رئیس جمهور غنی با جنرال دوستم، معاون اول خود و رهبر حزب جنبش ملی، دیدار و گفت‌وگو کرد.
اوضاع جاری سیاسی، انتخابات آینده ریاست جمهوری، پروسه صلح و وضعیت امنیتی شمال و شمال شرق کشور محورهای بحث و تبادل نظر غنی و دوستم را تشکیل می‌داد.
در این دیدار برای بهبود اوضاع امنیتی در شمال و شمال‌شرق برخی تصامیم جدی نیز اتخاذ گردید.
هردو طرف در این نشست برگزاری انتخابات شفاف در فضای مملو از صلح و ثبات در افغانستان را یک نیاز مبرم خواندند و بر تقویت روند گفتگو‌های صلح در کشور تاکید کردند.
نگاهی عمیق به اوضاع کنونی نشان می‌دهد که مهربانی اشرف غنی با دوستم نه از روی احترام به قانون و قائل شدن اختیارات برای معاون اولش که از روی هدف می‌باشد.
دوستم به عنوان یک رهبر محبوب در بین ترک‌ تباران افغانستان، یک بانک رأی به حساب می‌آید که در زمان انتخابات ریاست جمهوری بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و رفت و آمدهای مکرر شخصیت‌های کلان به خانه دوستم در این روزها هم در این راستا قابل توجیه است

در کنار سایر دید و بازدیدها، دیدار غنی و دوستم پس از یک دوره کاملا سرد در روابط بین این دو جالت توجه است: در انتخابات گذشته ریاست جمهوری، جنرال دوستم یکی از هم تیمی‌های بزرگ غنی بود که در رساندن غنی به قدرت یک تنه نقش کلانی ایفا نمود. غنی اما پس از رسیدن به قدرت به جای همکاری بیشتر با دوستم و استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های معاون اول در اداره کشور، به مقابله با دوستم پرداخت و معاون اول را در گروه جزایر قدرت قرار داد. رئیس جمهور غنی اختیارات معاون اول را هرگز به دوستم نسپرد و دفتر معاون اول به محل برگزاری جلسات تشریفاتی تبدیل شد.
رفتار سرد غنی با دوستم تنها به عدم تمایل رئیس جمهور به ملاقات با معاون اولش محدود نشد و دستگاه انحصارگر ارگ به طرح یک توطئه خطرناک دوستم را به ترکیه تبعید نمود و اگر فشارها و تهدیدات ائتلاف بزرگ سیاسی که به طور عمده توسط عطا محمد نور، والی پیشین بلخ، استاد محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و خود جنرال دوستم شکل گرفته بود، وجود نداشت حکومت هرگز به دوستم اجازه ورود نمی‌داد.
به هر صورت تشکیل ائتلاف بزرگ به عنوان یک قطب قدرتمند در برابر حکومت، ارگ را طوری نگران ساخت که براساس شنیده‌ها قطع ارتباط با ائتلاف کلان سیاسی یکی از شروط حکومت برای بازگشت دوستم به افغانستان ذکر شده‌بود.
جنرال دوستم در میان استقبال گرم دیگر سران ائتلاف وارد کابل شد و در برخوردهای بعدی طوری وانمود کرد که با ائتلاف همراه است؛ دوستم حتی در یکی از سخنرانی‌هایش در کابل گفت کاندید مورد تأیید  ائتلاف بزرگ، برنده انتخابات ریاست جمهوری آینده کشور خواهد بود

اینکه در یک بازه زمانی نه چندان طولانی چه حوادثی در درون ائتلاف رقم خورد که ائتلاف به یک باره زانوی ناتوانی و عجز خم کرد را کسی نمی‌داند اما آنچه روشن است موضع ضعیف این روزهای ائتلاف است: سران ائتلاف این روزها به هیچ وجه آن هماهنگی و همبستگی روزهای اول تشکیل را ندارد که هیچ بلکه از کاندید مشترک آنها هم خبری نست و سران آن هر یک به نوبه‌ی خود با دیگر تیم‌ها و شخصیت ها وارد مذاکره می‌شوند و در این میان جنرال دوستم یک بار دیگر در تارهای عنکبوتی منافع و اهداف غنی و تیم اطرافش افتاده‌است. باید نشست و دید آیا جنرال از یک سوراخ دوبار گزیده می‌شود؟

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

دیدار تازه محمد کریم خلیلی با دوستم/ آیا جنرال به تیم انتخاباتی غنی می‌پیوندد؟

ائتلاف بزرگ سیاسی برخلاف گرمی روزهای اول تشکیل و خط و نشان کشیدن‌های کلان برای حکومت رفته رفته سرد و سردتر شد و اینک کار به جایی رسیده که اعضای آن هریک به نوعی از ائتلاف زاویه گرفته و به دنبال منافع خود رفته‌اند

محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان و رئیس شورای عالی صلح، شنبه شب با سترجنرال عبدالرشید دوستم، مؤسس و بنیان‌گذار حزب جنبش ملی اسلامی و معاون اول ریاست جمهوری دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش پیام آفتاب، خلیلی و دوستم در دیدار شب گذشته خود که در ادامه سلسله دیدارهای قبلی آنان در منزل معاون اول رئیس جمهور در کابل صورت گرفت روی آرایش‌های انتخاباتی، چگونگی‌ ایجاد یک تیم قدرتمند در انتخابات ریاست جمهوری سال 1398 و هماهنگی با احزاب و جریان‌های تأثیرگذار سیاسی در انتخابات پیش‌رو بحت و گفت‌وگو کردند.
در این جلسه، رهبر دو حزب وحدت اسلامی افغانستان و حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان بعد از بحث و بررسی همه‌جانبه روی ضرورت هماهنگی‌های انتخاباتی توافق کردند هر دو حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تصمیم مشترک اتخاذ کنند.
گفت‌وگوی مشترک دو حزب با احزاب و جریان‌های سیاسی همسوی دیگر در مورد ایجاد یک تیکت انتخاباتی قوی از موضوعات دیگری بود که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت.
داکتر عباس بصیر و اسدالله سعادتی از اعضای برجسته‌ی حزب وحدت و باتور دوستم، سناتور قرلق و داکتر فرهمند از اعضای عالی رتبه ‌ی حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان نیز در دیدار شب گذشته دوستم و خلیلی حضور داشتند.
قابل‌یادآوری است حزب وحدت اسلامی افغانستان و حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان، سابقهٔ همکاری طولانی با همدیگر را دارند و متحدین طبیعی و تاریخی یکدیگر به حساب می‌آیند.
این در حالی‌ست که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته افغانستان نیز دو حزب وحدت اسلامی و جنبش ملی اسلامی افغانستان در چارچوب تیکت انتخاباتی تیم تحول و تداوم به رسیدن غنی به ریاست جمهوری نقش مهمی داشتند.
این بار نیز در صورتیکه این دو حزب در یک اتحاد و همکاری وارد یک تیم انتخاباتی شوند، احتمال برنده شدن آن تیم در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده افزایش می‌یابد.
جنرال عبدالرشید دوستم به عنوان رهبر ترک تباران افغانستان یک بانک رأی کلان در افغانستان به شمار می‌رود و کریم خلیلی نیز می‌تواند در جذب آراء هزاره ها  نقش کلیدی داشته باشد.
جنرال دوستم و خلیلی اما از نوع رفتار رئیس جمهور غنی با هزاره‌ها و ازبک‌ها پس از رسیدن به قدرت گلایه‌مند بودند؛ جنرال دوستم همواره از عدم واگذاری صلاحیت‌های معاون اول ریاست جمهوری از سوی غنی می‌نالید و خلیلی علی‌رغم سکوت و رسیدن  به ریاست شورای عالی صلح در دل از غنی ناراضی بود.
جنرال دوسم در ادامه نارضایتی خود از حکومت به ائتلاف بزرگ سیاسی که در آن شماری دیگر از دانه درشت‌های عرصه‌ی سیاست افغانستان به شمول محمد محقق، معاون دوم رئیس اجرایی و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و استاد عطا محمد نور، والی پیشین بلخ، نیز حضور داشتند، پیوست و اعلام کرد هر تیمی که مورد تأیید این ائتلاف بزرگ سیاسی باشد، بدون شک در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به پیروزی خواهد رسید.
ائتلاف بزرگ سیاسی برخلاف گرمی روزهای اول تشکیل و خط و نشان کشیدن‌های کلان برای حکومت رفته رفته سرد و سردتر شد و اینک کار به جایی رسیده که اعضای آن هریک به نوعی از ائتلاف زاویه گرفته و به دنبال منافع خود رفته‌اند.
تشکیل ائتلاف بزرگ سیاسی به خوبی توانست تن حکومت را طوری بلرزاند که رئیس جمهور غنی برای بازگشت دوستم از ترکیه به افغانستان، قطع ارتباط با ائتلاف بزرگ سیاسی را یکی از پیش شرط‌ها در نظر بگیرد.
حکومت از هیچ تلاشی برای از هم پاشاندن این ائتلاف دریغ  نکرد و اینک با درنظرداشت احتمال پیوستن محمد محقق به تیکت انتخاباتی محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی و یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، و مشخص نبودن تیم انتخاباتی دوستم و عطا محمد نور به نظر می‌رسد فاتحه ائتلاف بزرگ سیاسی خوانده شده باشد.
اینکه جنرال دوستم یک بار دیگر آراء انبوه ازبک‌ها را به صندوق غنی می‌اندازد یا خیر را گذشت زمان مشخص می‌کند اما نکته‌ای که نباید فراموش کرد نوع دلجویی غنی از معاون اولش می‌باشد.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که دیدارهای مکرر خلیلی با غنی در راستای جذب دوباره دوستم برای غنی صورت می‌گیرد.
این همه در حالی‌ست که براساس اعلام برخی رسانه‌ها احتمال دارد مذاکرات صلح دولت با طالبان یا بهتر بگوییم مذاکره امریکا با طالبان کاری کند که انتخابات ریاست جمهوری حتی در سال آینده برگزار نشود و حکومت موقت با شرکت نمایندگان طالبان روی  کار آید

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

انتخابات، قومیت و روند دموکراتیزه شدن افغانستان

تحقیقاتی که در مورد رابطه میان دموکراسی و کششهای قومی صورت گرفته، بیانگر آن است، زمانی کشوری فاقد ساختار مستحکم و با ثبات سیاسی و اقتصادی باشد، دموکراسی ممکن است باعث بروز اختلافات قومی و گروهی در آن کشور شود.

محققینى چون «استیفان وولف» و «فرید زکریا» معتقد اند؛ در جاهاییکه باور ها و سنت هاى دموکراتیک در آنها پیشینه یى ندارند، وقتى ما بخواهیم دموکراسى را بگونه سریع و تقلیدى بدون موجودیت نهاد هاى قوى مدافع ارزشهای آن وارد کنیم، این کار منجر به ایجاد تلاطم سیاسى و اجتماعی میشود. اگر آن یک کشوری با بافتهای متنوع قومى باشد، دموکراسی تقلیدی در نبود نهاد های تاثیرگذار میتواند باعث ایجاد بغض هاى قومى شده و حتا منجر به اختلافات جدی شود. به همین ملحوظ کشور هاییکه داراى نهاد هاى قوى و کارآمد اند، بیشتر تلاش شان بر این است تا ماهیت و ساختار سیاسى را هرچه ممکن از موضوع قوم و قبیله دور نموده فرد و قانون محور سازند.

افغانستان و دموکراسى

وقتى به قضیه افغانستان و به استدلال دانشمندان در مورد “دموکراسى وارداتى” نظراندازى کنیم، تا حدود قابل ملاحظهیی میتوان تاثیر قومیت را در پروسه دموکراسی سازی و در کل ساختار سیاسى آن را حس کرد. بعد از سقوط رژیم طالبان زمانیکه جامعه جهانى با منابع وافر بشرى و اقتصادى وارد افغانستان شد، دو هدف واضح را دنبال میکرد، یکى محو کتله هاى دهشت افگن و دوم اساس گذاشتن یک افغانستان قانونمند و مردمسالار. صرف نظر از بحث و باورهاى سیاسى و تیوری‌هاى زد و نقیض، وقتى هر کشورى از لست بلند بالاى امدادگران بین المللى وارد افغانستان شد، ادعاى کمک به باز سازى و ایجاد افغانستان دموکراتیک را داشت.

مشکلى که در راستاى دموکراتیزه کردن افغانستان و غنامندى نهادهاى سیاسى و اقتصادى اش ایجاد شد، اصالتاً از همان ابتدای ساختن افغانستان مردمسالار آغاز گشت.

یکى از عنعنه هاىی که بعد ها هم بگونه گسترده مورد استفاده قرار گرفت و هم گلوى دموکراسى را در همان آغازین مرحله ایجادش با چنگال گرفت، قومیت فردى بود که باید دولت موقت ماحصل جلسه بُن را رهبرى میکرد، بود. در جریان بحثهاى انتخاب زعیم آینده دولت در جلسه بُن، مسئله قومیت رئیس حکومت موقت افغانستان نسبت به مسایل و خصوصیات دیگرى که براى مدیر یک خطه سیاسى با ارزش اند در اولویت قرار داشت. یونس قانونى، معاون نخست پیشین ریاست جمهورى که یکى از مشترکین مطرح نشست بُن بود، به صراحت مدعى شد که انتخاب حامد کرزى به عنوان رییس حکومت موقت بر باور این که جایگاه خلع شده طالبان باید با فرد پشتون-محور پر شود، اتخاذ شده بود.

او همچنین ادعا کرد که آقاى کرزى با همان هدف، حتا قبل از جلسه بُن انتخاب شده بود.

در قانون اساسى افغانستان مسایل بنیادى که یک فرد را اجازه کاندیدا شدن براى کرسى ریاست جمهورى میدهند عبارت اند از مسلمان بودن، متولد از والدین افغان، شهروند افغانستان، نداشتن سابقه جرمى، سلب نبودن از حقوق مدنى، نداشتن تابعیت کشور ثانى و بیشتر از دو بار عهده دار نبودن ریاست جمهورى است. اما در میان این همه خط و نشانها چیزى که در هیچ گوشه از هیچ سند رسمى درج نشده ولى در انتخابات هاى گذشته به گونه گسترده و با وجود مغایرتش با قانون هم در موردش صحبت شده و هم در عمل پیاده شده، قومیت و تِیره رئیس جمهورى افغانستان میباشد.

انتخابات، ایجاد ذهنیت دموکراتیک یا شگاف‌هاى قومى؟

افغانستان به عنوان کشوریکه در درازاى تاریخ همواره تغیر نظام و سیاست را از بالا به پایین تجربه کرده با مؤلفه انتخابات که در آن راى هر فرد میتواند سرنوشت ساز باشد، آنقدر آشنایى ندارد. حتا بعد از دو انقلاب هفتم و هشتم ثور و یا کودتاهاییکه براى تغییر رژیم صورت گرفت، رهبران بر اساس مصلحت ها و خواسته هاى “ایلیت” سیاسى و بر روا دید کشور هاى بیرونى جا بجا شدند تا انتخابات و راى توده ها.

بناً موقعیت جدیدى که بعد از سقوط طالبان و با ورود جامعه جهانى در افغانستان ایجاد شد، با وجود بعضى از شباهت ها با گذشته، شاید در تاریخ کشور بینظیر بود و میتوانست زمینه‌ساز یک نظام مردمسالار با نهادهاى قوی شود که بتواند از حقوق شهروندان با پیاده کردن قانون پاسدارى کند

اما نقشى را که قومیت در روند انتخابات های گذشته بازى کرد، تمام مزایا و ارزش هاى این اصل مهم دموکراسى را در معرض شک و بى باورى قرار داد. سه انتخابات ریاست جمهورى که از سال ۲۰۰۴ به اینسو در کشور صورت گرفت، همواره با ادعاهاى از تقلب و شدیداً متاثر از محوریت قوم براى بدست آوردن راى و احراز کرسى ها گشته معنای واقعى انتخابات به عنوان بخش اساسى حاکمیت قانون و تحقق نظام دموکراتیک را بیرنگ و منزوى ساخت.

افراد بر اساس همآهنگى هاى فکرى و سیاسى نه بلکه بر محور ارزش قومى با همدیگر وارد معامله شدند. منتقدین و کسانیکه همدیگر را متهم بر جرایم متنوع میساختند در نزدیکى انتخابات با هم به چانه زنى براى تقسیم قدرت شدند. بدتر از آن اینکه در میان اقوام ذهنیت “آمر و مادون” بودن را ایجاد کردند، و هر که مرتبط بر قومى که جایگاه انتخاب شدن به صفت رییس جمهورى را ندارد، باید بخت خویش را در رده هاى پایین جستجو کند

قومیت، برنامه ها را تحت شعاع قرار میدهد

شواهد حداقل از سال ۲۰۰۴ بدینسو نشاندهنده آن است، زمانى که ساز و برگ انتخابات و بازار تیم سازى ها گرم میشود، تقریباً تمام تیم هاى انتخاباتى بر اساس سهمیه هاى قومى یارگیرى و تکت سازى میکنند. سیاستمداران مطرح غیرپشتون که القاب متفاوت مانند پادشاه ساز، بانک راى و… را نیز در کارنامه خویش دارند بیشتر تمرکز خویش را براى اخذ معاونیت ها معطوف میدارند. نبود برنامه درست و پلان هاى منظم و در حین حال تمرکز بر بُرد در انتخابات بر اساس قومیت این روند دموکراتیک را بیشتر به یک مسابقه اتنیکى تبدیل کرده است. بناً آنهاییکه در داخل نظام و یا بیرون از آن به صفت اپوزیسیون در قالب افراد و یا احزاب فعالیت دارند، متوسل بر شعار ها و برنامه غیر عملى و پهناور میشوند، چون به باور حاکم در سیاست فعلى کارت قومى به مراتب کارآمدتر نسبت به برنامه انتخاباتى است. قومیت و تِیره یک پدیده اجتماعى از قبل معین شده براى انسان است، لذا اتخاذ موقعیت سیاسى بر مبناى قوم و قبیله به مراتب ساده و راحتر از آن است که حزب و یا فردى بخواهد با برنامه و پلان بلند بالا و یا بر اساس ایدیولوژى هاى سیاسى به جاى برسد. این امر باعث آن نیز میشود که سیاسمداران هیچگونه مسؤلیتى جدى را در قبال هوادارن خویش حس نکنند، و به راحتى عزم به تشکیل جبهه ها و ائتلاف ها کنند و به همان ساده گى آنها را در هم بشکنند.

پیامدهای قومگرایى و سیاستهاى قومى در افغانستان

وقتی که قومیت در کاندیدا شدن برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نقش تعیینکننده داشته باشد، این به تمام معنا خطر جدى را متوجه پروسه مردمسالارى و حاکمیت قانون میسازد. باور عمومى محققین در عرصه «قوم و سیاست» بر این است، وقتى قدرت سیاسى مورد سلیقه قومى قرار میگیرد، سیاست، امنیت، اقتصاد و ساختار اجتماعى کشور را متاثر میسازد که همه براى ایجاد یک نظام دموکراتیک حیاتى اند.

حتا اگر از بحث پیرامون دموکراسى هم که بگذریم، تقسیمات کرسى هاى کلیدى مبنى بر ملاحظات اتنیکى، وفادارى نسبت به قانون حاکم و مراودات مبتنى بر آن را متاثر از اعقاب و پیوندهاى قومى ساخته، حس مسؤلیت پذیرى را کم رنگ و متزلزل میسازد. فضا این چنینى نه تنها که دنیایى ادارى و سیاسى را در یک کشور ملوث میسازد بلکه شگاف هاى اجتماعى و اختلافات قومى را نیز تشدید میبخشد.

مهمتر از همه وقتى در قرن بیست و یک و با اینهمه کمک هاى بزرگ و سرسام آور جهانى وقتى یک شهروند کشور بدون در نظرداشت برنامه ها و صرفاً به لحاظ اینکه به یک قوم خاصى وابسته نیست، نتواند با خیال راحت امید به برگزیده شدن به صفت رییس جمهورى را داشته باشد، این دلالت ازتاثیر ناشى و معیوب قومیت بالای پروسه دموکراتیزه شدن افغانستان میکند.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

آقای صالح آزموده را باز می آزماید!؟

نویسنده: شکیب صبور

درگرماگرم هنگامه های یارگیری برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۸ تیم حاکم در ارگ ریاست جمهوری با جدیت تمام در تلاش و تقلا است تا یکی از چهره های شناخته شدۀ تاجک تبار را به عنوان معاون نخست آقای غنی شامل دستۀ انتخاباتی خویش نموده و بدین ترتیب بتواند به ساختارِ یک سویه و ترکیبِ ناموزون خویش رنگ دیگر دهد.

آقایان صلاح الدین ربانی و عبدالله عبدالله که شایعاتی مبنی بر توافق آنها با رییس جمهور غنی به گوش می رسید؛ با صراحت اعلام نموده اند که به عنوان معاون در این تیم حضورنخواهند یافت. روابط آقای غنی با عطامحمد نور، محمد اسماعیل خان، بسم الله خان محمدی و سایر چهره های شاخص جمعیت اسلامی موید این حقیقت است که هیچ کدام از ایشان در این تیم حضورنخواهند یافت وقسمی که اطرافیان جنرال دوستم ابراز می دارند؛آقای دوستم نیز تمایلی به حضور در این تیم ندارد.

برخی از شنیده ها حاکی از رجوع ارگ به آقای امرالله صالح می باشد؛ تا با پذیرش معاونیت اول آقای غنی به دلهره های این تیم نقطۀ پایان بگذارد. هرچند پس از انتصاب آقای صالح به پست وزارت امورداخله، این گمان به وجود آمدکه تیم حاکم در پی ترمیم نسبی و ظاهریِ سیمایِ تمامیت خواه خویش می باشد ؛ اما از آنجا که مذاکرات ارگ با داکتر عبدالله و صلاح الدین ربانی درجریان بود، رسیدن به این پندار که آقای صالح گزینه تیم ارگ برای معاونیت اول آقای غنی در انتخابات آینده خواهد بود، بعید به نظر می رسید.

با روشن شدن مواضع آقایان ربانی، عبدالله و جنرال دوستم در روزهای گذشته؛و با توجه به تصویرِ تک ساحتیِ تیم حاکم در ارگ که به هیچ صورت نمیتواند آیینۀ تمام نمای حضور اقوام تاثیرگذار افغانستان در قدرت سیاسی باشد؛طبیعی است که ارگ با دستپاچه گی تمام به دنبال یکی از چهره های مطرح تاجک تبار می باشد که روی آوردن به آقای صالح نیز با همین رویکرد طراحی شده است.

اما با توجه به شناختی که آقای صالح از تفکر حاکم و کارکردهای تیم ارگ به ویژه آقای غنی دارد و درجریان پنج سال گذشته یکی از منتقدین این نوع نگاه بوده است؛ آیا وی می خواهد آزموده را باز بیازماید؟!

آقای صالح قبل بر این نیز، صرف توانست مدت کمتر از سه ماه به عنوان وزیردولت در اموراصلاحات سکتور امنیتی با دولت آقای غنی دوام بیاورد؛ هرچند او در زمان استعفای خویش از سمت یاد شده و به بیان خودش؛« با مدنظرداشت حرمت به اسرار امنیتی و مصلحت های مهم ملی….» نخواست دلایل استعفای خویش را شرح دهد؛ اما واضح بود که ساختن با تفکرِ حاکم در ارگ او را وادار به استعفا نمود.

بعید است که آقای صالح از نیت ارگ که امروز با لبخند های صمیمانه از وی و کارکردهایش تقدیر به عمل می آورد آگاهی نداشته باشد. آقای صالح باید بداند که آزموده را آزمودن خطاست! و هیچ تضمینی برای تداوم نگاه های مهرآمیز تیم حاکم نسبت به وی در آینده وجود ندارد

.

.

.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: