عجیب است؟
چرا سقوط هلیکوپتر های روسی که غنیمت بزرگی برای نیروهای امنیتی کشور است، ادامه دارد؟
به گزارش طلوع نیوز

سقوط هشت چرخ‌بال نیروهای هوایی ارتش در جریان کمتر از یک سال

منابع می‌گویند از آغاز سال روان تاکنون هشت چرخ‌بال در ولایت‌های ننگرهار، کابل، لوگر، هلمند، غزنی و فراه سقوط کرده‌اند

از آغاز امسال تا کنون، بیش از هشت چرخ‌بال نیروهایی هوای ارتش در بخش‌های گوناگون کشور سقوط کرده‌اند که برای نیروهای امنیتی مرگ‌بار بوده‌اند.

در تازه ترین رویداد، روز چهارشنبه یک چرخ‌بال «می ۱۷» ارتش که از فراه به سوی هرات می‌رفت سقوط کرده و ۲۷سرنشین آن – بشمول معاون قول اردوی ۲۰۷ ظفر و رییس شورای ولایتی فراه – جان باختند.

هرچند علت دقیق سقوط این چرخ‌بال روشن نیست، اما این چرخ‌بال دو برابر حد مجازش سرنشین انتقال داده است.

خیر محمد نورزی، معاون شورای ولایتی فراه در این باره می‌گوید: «دیگر از طیاره‌های تاریخ گذشته و ویران کار نگیرند.»

ارتش افغانستان علت سقوط این چرخ‌بال را خرابی هوا گفته است، اما طالبان با پخش خبرنامه‌ و تصویری‌که گفته‌اند متعلق به این چرخ‌بال است، گفته‌اند که آنان این چرخ‌بال را سقوط داده اند.

اما چرا نیروهای هوایی بیشترین زیان‌ها را از رهگذر سقوط چرخ‌بال‌ها متحمل می‌شوند؟

عتیق الله امرخیل، فرمانده پیشین قوایی هوایی و از خلبانان پیشین در این باره این‌گونه نظری دارد: «پس از ترمیم اساسی و دادن ریسرس نو از ۱۸نفر باید بالا نباشد؛ و آن هم در صورتی که هیچ باری نداشته باشد – چرا به این چرخبال‌ها ریسرس اولی نیست.»

اضافه وزن بودن و پرواز در هوای نامناسب، نبود ترمیم‌گاه‌های معیاری، کهنه و فرسوده بودن این چرخ‌بال‌ها و سنگینی

کار در نیروهای هوایی ارتش از چالش‌های دیگری استند که گفته می‌شوند چرخ‌بال‌ها دچار مشکل می

سازند

ویدیو

https://www.youtube.com/watch?v=zMhUmgXw1VY. ‌‎
Advertisements