ایالات متحده حمله هوائی بر نیروهای بشار اسد را مستنثی نمیداند.

وزیر دفاع امریکا به سی ان ان گفت که ایالات متحده امکان حمله هوائی بر نیروهای سوریه را در مقابل حمله کیمیاوی اسد مستثنی نمیداند.

وی افزود: «به اولین چیزی که باید توجه نمایم، که چرا با وصف گرانتی روسیه که گویا تمام سلاح کیمیاوی سوریه انتقال گردیده است، هنوز هم سلاح کیمیاوی در سوریه استعمال میگردد.

ما در این عرصه با متحدین و پارتنرهای ناتوی خود در قطر و سایر محلات کار میکنیم».

دونالد ترامپ در نشست اجلاس کابینه گفت که در جریان 24-48 ساعت در ارتباط سوریه تصمیم وسیع اتخاذ خواهد گردید

+++++++++++++++++++++++++++++.

مطالب مرتبط

ترامپ: گزینه‌های نظامی زیادی علیه سوریه داریم

رئیس جمهور آمریکا در دیدار با مقامات سیاسی و نظامی این کشور اعلام کرد گزینه‌های نظامی زیادی علیه سوریه وجود دارد و به زودی درباره آن تصمیم خواهد گرفت

.

به گزارش  شبکه تلویزیونی العربیه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در دیدار با مقامات سیاسی و نظامی این کشور اعلام کرد تا ساعاتی دیگر درباره سوریه تصمیم می‌گیرد.

وی اضافه کرد: «به حمله شیمیایی (ادعایی) در سوریه پاسخ می‌دهیم. اجازه نمی‌دهیم این اقدام تکرار شود. گزینه‌های نظامی زیادی علیه سوریه داریم.»

در همین حال، سی‌ان‌ان تُرک گزارش داده که ارتش آمریکا ناوشکن «دونالد کوک» را با ۶۰ موشک تام‌هاوک در ۱۰۰ کیلومتری بندر طرطوس در غرب سوریه مستقر کرده است.

سی‌ان‌ان تُرک همچنین عنوان کرد چندین جنگنده روسی در ارتفاع پایین بر فراز این ناوشکن پرواز و برای آن مزاحمت ایجاد کرده‌اند.

با این حال، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای نزدیک شدن ناو دونالد کوک به سواحل سوریه را تکذیب کرد اما در عین حال، از ارائه جزئیات بیشتر درباره اینکه این ناو از بندر قبرس راهی چه مقصدی شده است، امتناع کرد.

شبکه الجزیره نیز از پرواز گسترده جنگنده‌های روسی و سوری بر فراز آسمان حمص خبر داده است.

روز گذشته، دو جنگنده اسرائیلی با عبور از حریم هوایی لبنان، پایگاه هوایی تی‌فور (T-4) در استان حمص سوریه را با موشک هدف حمله قرار دادند

+++++++++++++++++++++++++++

ادامه همکاری ایران و روسیه در سوریه

روحانی: همکاری ایران و روسیه تا رسیدن به امنیت کامل در سوریه ادامه می‌یابد.

رئیس‌جمهور ایران تاکید کرد: روابط و همکاری های نزدیک ایران و روسیه در خصوص سوریه و صلح و امنیت در منطقه بسیار تأثیرگذار بوده است.
حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران روز دوشنبه در دیدار «ویا چسلاو والدین» رئیس دومای دولتی روسیه اشاره کرد که “تهران و مسکو در مسیر روابط استراتیژیکی کامل قرار دارند.”
روحانی افزود: روابط دو جانبه، منطقه ای و بین المللی بین دو کشور در سال های اخیر بسیار متمایز و دوستانه بوده است.
روحانی برقراری روابط و همکاریهای سه جانبه بین ایران و روسیه با برخی از کشورهای منطقه را اقدامی بسیار ارزشمند توصیف کرد و استفاده از ظرفیت های این نوع روابط را در راستای منافع ملت های منطقه مورد تاکید قرار داد.
روحانی با بیان اینکه تهران و مسکو در زمینه روابط بین‌المللی کاملاً هم نظر اند، گفت: انگیزه برخی بهانه‌گیری‌های غرب نسبت به روسیه برای اینکه یک قدرت بزرگ را در منطقه و جهان با مشکل مواجه کنند، برای ما قابل درک است. شبیه این مشکلات برای ایران هم در منطقه وجود دارد که برای مواجهه با آن، لازم است در مسایل بین‌المللی ،روابط و همکاری های بسیار نزدیکتری با یکدیگر داشته باشیم.
رئیس دومای دولتی فدراسیون روسیه خاطرنشان کرد: ایران و روسیه با چالش‌های مشترکی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه هستند که مصمم هستیم متحدتر از گذشته و با ترسیم نقشه راه با آن مواجه شویم

++++++++++++++++++++++++++++++++++

روسیه به حمله اسرائیل به فرودگاه تیفور سوریه چگونه پاسخ خواهد داد؟

پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم در گزارشی به بررسی فرضیه‌های مختلف درباره نحوه پاسخگویی روسیه به حمله هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه پرداخت.
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم با اشاره به حمله نظامی رژیم صهیونیستی به فرودگاه تیفور سوریه نوشت: اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر مسئول دانستن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در حمله- ادعایی شیمیایی ارتش سوریه- به غوطه شرقی به مثابه اعلام جنگ است اما روسیه هم دست بسته نخواهد نشست و حمله دیروز رژیم‌ صهیونیستی به سوریه را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

عبدالباری عطوان نوشت: با توجه به تشدید تهدیدات آمریکا به حملات انتقام جویانه علیه سوریه و حامی آن یعنی روس‌ها، کشورهای عربی در آستانه وقوع جنگی واقعی به سر می‌‌برند. کار رئیس جمهور آمریکا به جایی رسیده است که شخص ولادیمیر پوتین را مسئول حمله شیمیایی ادعایی به غوطه شرقی می‌داند. این موضوع، احتمال حمله آمریکا علیه پایگاه‌ها و نیروهای روسی را مطرح می‌کند.

عطوان در ادامه نوشت: دیگر کاملا روشن شده است که ترامپ به حمله اسرائیل که صبح روز دوشنبه پایگاه نظامی تیفور در سوریه نزدیک شهر حمص را هدف قرار داد و به شهادت 14 افسر و سرباز سوری انجامید، بسنده نخواهد کرد. وی تهدید کرد، ظرف 24 ساعت در خصوص واکنش آمریکا تصمیم گیری خواهد کرد. بنا بر اظهارات رسمی طرف‌های آمریکایی و فرانسوی، چه بسا فرانسه هم به این حمله بپیوندد. هیچ کس نمی‌تواند پیش بینی کند حمله جدید آمریکا به کجا خواهد بود؛ اما با توجه به لحن تنش آفرین ترامپ می‌توان به این نتیجه رسید که وی پس از حمله اسرائیل، به حمله به یک پایگاه نظامی یا فرودگاه هوایی سوریه اکتفا نخواهد کرد و چه بسا تأسیسات نظامی مشترک میان سوریه و روسیه در دمشق را هدف قرار دهد، اقدامی که شاید واکنش شدید روسیه را به دنبال داشته باشد.

عطوان نوشت: چندین علت باعث می‌شود، احتمال واکنش مشترک روسیه و سوریه علیه حمله احتمالی آمریکایی فرانسوی را مطرح کنیم. نخست: موفقیت نیروهای هوایی سوریه در سرنگونی 5 موشک از 8 موشکی که چهار جنگنده اسرائیلی به پایگاه نظامی تیفور شلیک کردند، این بدان معناست که ارتش سوریه به واسطه متحد روسی خود، به موشک‌های رهگیری انحصاری و پیشرفته دست یافته است.

دوم: تأکید ژنرال «یوری شیفیتکین» معاون رئیس کمیته امور دفاعی در پارلمان روسیه بر اینکه سوریه حق دارد، به پایگاه‌هایی که موشک‌های اسرائیلی برای هدف قرار دادن فرودگاه نظامی تیفور از آنجا شلیک شده است، حمله کند.

سوم: اسرائیلی‌ها با استفاده از 4 فروند جنگنده اف 15 آمریکایی، از حریم هوایی لبنان پایگاه هوایی تیفور سوریه را بمباران کردند. این بدان معناست که سران اسرائیل به خوبی می‌دانند، در صورت ورود به مرز هوایی سوریه احتمال سرنگونی جنگنده‌هایشان بسیار بالاست یعنی اینکه احتمال دارد ارتش سوریه موشک‌های اس 300 یا اس 400 روسی را در اختیار گرفته باشد و برای استفاده از آنها برای مقابله با هر گونه جنگنده‌های اسرائیلی که حریم هوایی سوریه را نقض کند، از روسیه چراغ سبز دریافت کرده است.

سردبیر روزنامه رأی الیوم در ادامه نوشت: ترامپ به سبب شکست طرح خود در سوریه و خاورمیانه (غرب آسیا) به نفع دشمنش روسیه، احساس حقارت می‌کند و درصدد است، با حمله نظامی به این حقارت پاسخ دهد. در واقع او بر این باور است که این امکان وجود دارد تا بار دیگر هیبت و هیمنه نیروها و متحدانش را بازگرداند زیرا او کسی است که در تبلیغات انتخاباتی‌اش قول داد، آمریکا را به یک کشور قوی و با عظمت تبدیل کند؛ اما هر گونه اقدام جسورانه او به ویژه اگر به کشته شدن نیروهای روسی بیانجامد، چه بسا باعث رویارویی آمریکا با مسکو شود و این جنگ سرانجام مشخصی نخواهد داشت.

عطوان ادامه داد: اظهارات ترامپ مبنی بر مسئول دانستن شخص پوتین در حمله شیمیایی به غوطه و تهدید او به پرداخت تاوانی سنگین به سبب این اقدام، در واقع به مثابه اعلام جنگ آمریکا علیه روسیه است و با توجه به غرور رئیس جمهور روسیه، تلاش وی برای حفظ عظمت کشورش و توامندی‌های او در تصمیم گیری در شرایط دشوار می‌توانیم بگوییم، روسیه به هیچ وجه در مقابل آمریکا دست بسته نخواهد نشست. ترامپ دست و پایش را گم کرده است و همزمان در حال بازی کردن با دم شیر است. او دنیا را به یک جنگ جهانی کوچک می‌کشاند، جنگی که چه بسا به یک جنگ جهانی بزرگ تبدیل شود و هیچ کس به غیر از او خواهان چنین چیزی نیست.

بعید نمی‌دانیم هدف رئیس جمهور آمریکا از حمله اسرائیل به سوریه که از آن اطلاع و در برنامه ریزی برای آن مشارکت داشت، این باشد که این حمله را طعمه‌ای قرار دهد تا به واسطه آن واکنش سوریه یا روسیه را برانگیزد و برای مداخله نظامی آمریکا به بهانه حمایت از متحد اسرائیلی خود، توجیهی پیدا کند؛ اما خویشتنداری در مقابله با این حمله، نقشه‌های او را نقش بر آب کرد و این ناکامی باعث شد، لحن تهدیدآمیز او تشدید شود.

عطوان در پایان تاکید کرد: ما 48 ساعت است که در اوج شرایط دشوار به سر می‌بریم، در این اوضاع، هر گونه احتمالی خطرناک است. همه ما اطمینان داریم آمریکا و متحدانش هم چه بسا تاوان سنگینی پرداخت کنند به ویژه آنکه اسرائیل آغازگر حمله به سوریه بوده است. اینک فضای جنگ حکم فرما شده است، اما این جنگ در یک سمت و سو نخواهد بود، بعید نمی‌دانیم، رویدادهای غافلگیرکننده زیاد و متعددی در راه باشد.