اشاره: بدون حضور همسایه ها + جمع روسیه و ایران، مفهوم این چنین نشست هایی زیر نام  صلح، باز هم ادامه اشغال و تاراجگری است و بس.

شکست نشست چار جانبه

حمله‏‌های زنجیره‏‌ای تروریستی به 

اهداف پولیس ملی در غزنی و گردیز نشان می‌‏دهد که طالبان و حامیان آنان هنوز به صورت جدی در مورد پایان خشونت‏‌ها و مذاکره با کابل، تصمیم نگرفته‌اند. در وضعیتی که نشست چهارجانبه‌‏ی مسقط تازه ختم شده است، انتحاری‌ها به پولیس ملی حمله کردند. حامیان طالبان که قادر به رهایی گروگان‏‌های خارجی از نزد آنان هستند، حتماً می‌‏توانند مانع از حملات این چنینی آنان شوند. ارتش پاکستان می‌‏توانست که از این حمله‏‌ها جلوگیری کند، یا برای مهار آن با ناتو و افغانستان همکاری کند، اما نکرد.
این نشان می‌‏دهد که ارتش پاکستان صرف برای وقت‌گذرانی در نشست‌های چهارجانبه شرکت می‌‏کند. پاکستان، تاکیتکی بازی می‌کند، بهتر است که دولت افغانستان از نشست‌های چهارجانبه خارج شود و به جهانیان بگوید که تا وادارسازی پاکستان به تغییر سیاست امنیتی هندمحورش در قبال افغانستان، کابل حاضر نیست که با آن کشور روی میز مذاکره بنشیند.
کابل باید به مقام‌های پاکستانی هم بفهماند که دیگر نمی‌تواند از آنان استقبال کند یا در کشورهای سوم با آنان ببیند. مردم افغانستان می‏‌خواهند که در قدم اول با چشم سر ببینند که سیاست پاکستان به صورت استراتژیک تغییر کرده است، بعد به مذاکره رضایت می‏دهند. مردم افغانستان نمی‏خواهند که هم پولیس و اردوی ملی‌شان قربانی فعالیت‌های تروریستی دوستان باشد و هم حکومت‌شان با این کشور مذاکره کند.
پاکستانی‏‌ها در انتخابات‏‌های ریاست‌جمهوری گذشته از خشونت‌های دوستان‌شان در افغانستان جلوگیری کردند. این نشان می‌‏دهد که پاکستانی‌ها توانایی کنترول دوستان‌شان را دارند. اگر طالبان در پاکستان زیر فشار قرار نگیرند، هیچ امکان ندارد که آنان روی میز مذاکره بیایند. زیر فشار گرفتن طالبان هم معنای دیگری ندارد غیر از این که ماشین جنگی آنان خاموش شود. تا زمانی که پاکستان این ماشین را خاموش نکند، کابل نباید با اسلام‌آباد روی میز مذاکره بنشیند. اول باید پاکستان نشان دهد که جدی است. باید میزان خشونت‏‌ها در افغانستان کاهش یابد. کابل باید با در نظرداشت همین معیار، اقدامات بعدی خودش را روی دست گیرد.
اگر میزان خشونت‏‌ها کاهش نیافت و حمله‌‏های تروریستی ادامه پیدا کرد، کابل باید رسماً اعلامیه بدهد و از شرکت در نشست‌های چهارجانبه خود‌داری کند. کابل باید به افشاگری بیشتر دست بزند و رابطه‌‏ی سازمان استخبارات پاکستان با شبکه‏‌ی حقانی را تا جایی که می‏تواند افشا کند. حرف به قدر کافی گفته شده است، حالا وقت عمل است. اگر پاکستان حاضر به عملی کردن تعهدات قبلی‌اش نباشد، دیگر لازم نیست که کابل مذاکره کند. مذاکره با پاکستان در وضعیتی که غزنی و گردیز مورد حمله‏‌ی زنجیره‌ای قرا می‌گیرد هیچ لزومی ‌ندارد.
کابل در واکنش به حمله‏‌های تروریستی غزنی و گردیز، نه تنها که باید از نشست‌های چهارجانبه خارج شود که با صدور اعلامیه‏‌ای از سرگیری حمله‏‌های هواپیما‏های بی‌سرنشین ایالات متحده به مناطق قبایلی پاکستان استقبال کند.
باید زیربناهای حمایتی کسانی که به اندر غزنی و گردیز حمله کردند، در مناطق قبایلی مورد هدف قرار بگیرد. دولت افغانستان باید خواستار گسترش حمله‏‌های هواپیماهای بی‌سرنشین به ایالت بلوچستان و آن بخش‌‏‏هایی از قلمرو پاکستان شود که گروه‏‏‌های ضد افغانستان در آن پناه‏گاه، تأسیسات آموزشی، محل رهایشی یا مرکز جمع‌آوری اعانه دارند.
در داخل افغانستان هم باید عملیات‏‏‌های هوایی به پایگاه‏‌های گروه‌های تروریستی تشدید شود. زیربنای حمایتی از حملات تروریستی باید در افغانستان و پاکستان از بین برود. بدون از بین رفتن این زیربنا، هیچ نوع مذاکره‌‏ای به

نتیجه  نمی‌‏رسد. هشت صبح

مطلب مرتبط:

 

روسیه: به جای اتهام حمایت مسکو از طالبان بر تداوم پرواز بالگردهای ناشناس تمرکز شود

وزارت خارجه روسیه ضمن تکذیب اتهامات حمایت مالی مسکو از طالبان اعلام کرد این اظهارات تلاشی برای انحراف تمرکز جامعه جهانی از ادامه پرواز بالگردهای ناشناس و افزایش قربانیان غیرنظامی در حملات هوایی ناتو است.

به گزارش  سایت همایون بنقل ازخبرگزاری تسنیم، در حالی که روز گذشته نشریه «تایمز» در گزارشی نوشت که روسیه با در اختیار گذاشتن تانکرهای سوخت و فروش آن توسط طالبان ماهیانه 2.5 میلیون دلار از این گروه حمایت مالی می‌کند، وزارت خارجه روسیه این گزارش را جعلی خواند.

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که چنین گزارش‌هایی با هدف انحراف توجه جامعه جهانی از شکست رویکرد نظامی ناتو در افغانستان منتشر می‌شود و حاکی از حسادت کشورهای غربی به تلاش‌های مسکو و شرکای منطقه‌ای آن به ویژه سازمان همکاری‌های شانگهای است.

این بیانیه در ادامه به پرواز بالگردهای ناشناس و تامین اعضای داعش توسط آن اشاره و مطرح می‌کند که به جای چنین اتهاماتی باید بر تداوم پرواز این بالگردها و افزایش تلفات غیرنظامیان بر اثر حملات هوایی ناتو در افغانستان توجه شود.

گفتنی است که اخیرا دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان اعلام کرد که در 9 ماه اخیر میلادی قربانیان حملات هوایی در این کشور نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افزایش 52 درصدی داشته است.

اخیرا نیز حامد کرزی رئیس جمهور سابق آمریکا نیز با بیان  اینکه کنترل هوایی افغانستان در اختیار آمریکا است، افزود: بنابراین واشنگتن باید درباره داعش و بالگردهای ناشناس کمک‌کننده به این گروه تروریستی توضیح دهد.

وی که پیش از این نیز داعش در افغانستان را «ابزار» آمریکا خوانده بود در پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا دولت افغانستان نیز با داعش همکاری می‌کند، گفت: «امیدوارم اینطور نباشد».

گفتنی است که پس از انتشار گزارش حمایت مالی روسیه از طالبان، دولت افغانستان و سخنگوی این گروه نیز آن را تکذیب کردند.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++

سناتوران: نشست چهار جانبه به شش جانبه تغییر کند

شماری از اعضای مجلس سنا با استقبال از نشست چهارجانبه صلح در عمان، پیشنهاد کردند تا روسیه و ایران هم در این مذاکرات شامل شوند.

به‌گزارش سایت همایون بنقل ازخبرگزاری صدای افغان(آوا)، این سناتوران تاکید کردند که حکومت افغانستان تلاش کند که کشورهای ایران و روسیه عضویت گروه چهارجانبه صلح را بگیرد، تا با نشست‎های شش جانبه، صلح واقعی درکشور تأمین گردد و از افغانستان به عنوان مرکز تقابل با سایر کشورها استفاده صورت نگیرد.

محمد علم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا در نشست علنی امروز مجلس با مطرح کردن این موضوع گفت که ایران و روسیه از منافع درازمدت خود در افغانستان نگرانی دارند، لذا باید در حل مسایل افغانستان با این دو کشور که در منطقه اثر گذار هستند، نیز تفاهم شود