n00051854-b

رئیس جمهور غنی موقف حکومت در مورد «جنبش روشنایی» و پروژه «توتاپ» را اعلام کرد

گردهمایی بزرگ جنبش روشنایی در حالی پس از سخنرانی های طولانی رهبران سیاسی، روسای نهاد های مدنی و اجتماعی و برخی نمایندگان پارلمان به پایان رسید که بلافاصله پس از پایان این مراسم، رئیس جمهور غنی در پیامی خبر از تشکیل یک کمیسیون برای حل و فصل این مسئله را داده است

به گزارش   سایت همایون بنقل ازپایگاه اطلاع رسانی پیام آفتاب، بلافاصله پس از اتمام جنبش روشنایی در کابل رئیس جمهور محمد اشرف غنی موضع حکومت در مورد مسیر عبور برق آسیای میانه از افغانستان به سمت پاکستان (توتاپ) را اعلام کرد.
وی گفت: «برای اینکه نظرات رهبران سیاسی، فعالین مدنی و اجتماعی و متخصصین در مورد پروژه توتاپ به یک اجماع ملی تبدیل شود، کمیسیون ملی تشکیل می شود».
رئیس جمهور اشرف غنی تاکید کرد دروازه های گفتگو همواره باز است و شهروندان به جای احساسات باید به استدلال مسلکی متوسل شوند.
وی افزود باید در تصمیمات مصلحت جمعی مد نظر قرار داده شود.
رئیس جمهور کشور گفت: «اعتراض‌های مدنی در ساختارمندسازی عملکردهای سیاسی و گذار از شیوه های خشونت محور و قانونمند سازی فعالیت های سیاسی و اجتماعی نقش مهمی دارد اما باید مواظب دشمنانی که در کمین افغانستان نشسته اند، بود».
وی تاکید کرد افغانستان در آستانه دو کنفرانس بزرگ بروکسل و ورسو می باشد؛ در این کنفرانس نحوه حمایت شرکای بین المللی از افغانستان تصمیم گیری می شود.
رئیس جمهور گفت: «باید به شرکای بین المللی خود نشان دهیم که توان تصمیم گیری در مورد پروژه های کلان را داریم و اختلاف نظر هرگز باعث ایجاد مشکلات کلان در بین ما نمی شود».
وی تاکید کرد منابع کشور برای پروژه های انکشافی بسیار محدود است و بدون کمک مالی شرکای خود هرگز نمی توانیم پروژه‌ها را به پیش ببریم.
رئیس جمهور گشور افزود حکومت در تطبیق پروژه های انکشافی در سراسر کشور متعهد است اما این تعهد باید دو طرفه باشد؛ حکومت و رهبران سیاسی، نهادهای مدنی و اجتماعی و دیگر نمایندگان مردم باید در یک همکاری نزدیک کاری کنند که نگرش کلان ملی در سراسی کشور تطبیق شود.
رئیس جمهور تاکید کرد اکنون یک جنگ کلان بر افغانستان تحمیل شده است و هرگونه حرکت احساسی می تواند انکشاف متوازن در کشور را به سکتگی مواجه سازد.
این در حالی است که در گفتگوی نمایندگان شورای عالی مردمی با رئیس جمهور توافقات لازم در مورد پروژه توتاپ حاصل نشد.
اکنون علی رغم وعده رئیس جمهور مبنی بر رسیدن به یک اجماع ملی در مورد مسیر عبور پروژه توتاپ اما کشور آبستن حوادث ناگواری ممکن است باشد؛ شورای عالی مردمی حکومت را تحت فشار گذاشته که تصمیم کابینه را تغییر دهد و لین برق را زا بامیان عبور دهد و حکومت نیز با وعده تشکیل کمیسیون ملی در فکر خرید زمان است.
قابل ذکر است در همایش بزرگ جنبش روشنایی که در مصلای شهید مزاری در کابل برگزار شد استاد خلیلی، رهبر حزب وحدت افغانستان، استاد محقق رهبر حزب وحدت مردم افغانستان و معاون دوم ریاست اجراییه ، استاد دانش، معاون دوم ریاست جمهوری ، استاد شفق از چهره های سرشناس جهادی، سایر رهبران جهادی ، وکلای مردم در پارلمان و هزاران تن از شهروندان معترض به عبور توتاپ از مسیر سالنگ حضور داشتند.
استاد خلیلی طی سخنانی گفت: «افرادی که در تغییر مسیر توتاپ دست داشته اند باید شناسایی و محاکمه شوند».
استاد شفق نیز تاکید کرد تنها توتاپ نیست. ما خواستار حقوق شهروندی برای هر تبعه افغانستانی هستیم.
این چهره جهادی گفت: «ما خواستار وحدت ملی هستیم و اجازه نمی دهیم بین ما و برادرانمان نفاق انداخته شود»..

+++++++++++++++++++++++++++++++++

رفتار زشت و غیرقانونی محافظان اشرف غنی درلندن+ویدیو

ویدیو

رفتار زشت و غیرقانونی محافظان اشرف غنی درلندن

در این ویدیو مشاهده می کنید که یک شهروند به دلیل اعتراض زبانی و پرسیدن سوال، از سوی محافظان اشرف غنی مورد لت و کوب قرار می گیرد. باید به محافظان اشرف غنی گفت که اینجا لندن است، مثل افغانستان نیست! زور و دیکتاتوری کارساز نیست. قانون حکم فرماست؛ به آزادی بیان احترام بگذارید! پولیس لندن می تواند محافظان اشرف غنی را به جرم لت و کوب یکی از شهروندانش بازداشت کند! (شخصی که اعتراض کرده بود تابعیت انگلیس را داشته است)
مشابه چنین رفتار زشت و غیرقانونی از سوی محافظان اردوغان، نخست وزیر ترکیه در اکوادر رخ داده بود. عده ای در زمان سخنرانی اردوغان در اکوادر نسبت به سیاست های وی علیه کردها اعتراض کرده بودند که در آن جا محافظان اردوغان به معترضان حمله ور شده و آنان را لت و کوب کردند؛ در جواب، پولیس اکوادر و وزارت خارجه این کشور واکنش تندی نشان دادند و حتی سفیر ترکیه در اکوادر را احضار کردند و از وی در این باره توضیح خواستند.
لطفا به طور گسترده به اشتراک بگذارید تا عدالت در این قضیه اجرا شود

دادخواهی برای معترضان که مورد خشونت قرار گرفته اند

2wsxc

مناطق مرکزی از محروم ترین مناطق در افغانستان است که در دهه ها به ویژه در پانزده سال گذشته، هیچ پروژه ای توسعه ای در این مناطق تطبیق نشده است.
این مناطق از داشتن برق، سرک، پل و بیمارستان مجهز محروم هستند.
با این حال، سخنرانی محمد اشرف غنی در نشست جهانی مبارزه با فساد اداری، چندین بار مختل شد و گفته شده است که دستکم پنج نفر از این نشست اخراج شدند.

جعفر عطایی از معترضان از این نشست اخراج می شود و یک تن از محافظان محمد اشرف غنی با مشت به صورت او حمله می کند و در حالیکه یخنش را گرفته چندین مشت به صورت اش می کوبد.

آقای عطایی در برابر چشمان شرکت کنندگان نشست جهانی مبارزه با فساد اداری مورد خشونت قرار می گیرد.

برخی از کاربران شبکه های اجتماعی خواستار داد خواهی برای آقای عطایی شده و گفته اند قبل از اینکه این محافظ غنی لندن را ترک کند او بازداشت و به پنجه قانون سپرده شود

یک موضوع جدی حقوقی!
جعفر عطايى باید بسرعت وکیل بگیرد و به عنوان یک شهروند انگلیس، مانع از خروج محافظ اشرف‌غنی شود.
آقای عطای بر اساس مبانی محکم و مستدل حقوقی ادعای غرامت، اعاده حیثیت و تجاوز به حق آزادی بیان را به عنوان شکایت مطرح کند.
این موضوع در اروپا می‌تواند پرونده قطور برای غنی و محافظین وی باشد.
از برگه: عزیز جعفری

++++++++++++++++++++++++++++++++++

کوهستانی: رئيس جمهور ممثل اقتدار ما در خارج است او را بايد احترام

419401

ريس جمهور باهمه خوبى ها و بدى ها ريس جمهور ماست

دو شهروند معترض افغان که در نشست سخنرانی رئیس جمهور اشرف غنی در در شهر لندن اشتراک کرده بودند لحظاتی پس از آغاز سخنرانی رئیس جمهور دست به اعتراض زدند و این سخنرانی را برای لحظاتی مُختل ساختند.
به گزارش تلویزیون “طلوع” این دو تن رئیس جمهور افغانستان را دروغگو خطاب کرد و گفت که وعده‌هایش به تمامی شهروندان کشور در هربخش صادقانه نیستند.
پس از شنیدن اعتراضات این دو شهروند افغان، آقای غنی گفت: «من در این حمایت شریک نیستم. شما می‌خواهید به چیزهایی اشاره کنید که من نه به شما و نه به کس دیگر وعده نکرده ام.»
سپس نگهبانان رئیس جمهور با یکی ازاین معترضان درگیر شدند و او را با زور از محل سخنرانی بیرون کرد.

جاوید کوهستانی اگاه در امور سیاسی در این مورد در صفحه فیسبوک خود نوشته همان گونه كه مى دانيد من منتقد و به شدت مخالف سياست هاى حلقه تنگ ريس ج غنى هستم و در هر شرايطى نقد كردم، اما با رفتار اخير هموطنان ما در لندن كاملاً مخالف هستم ، ريس جمهور ممثل اقتدار ما در خارج است او را بايد احترام كنيم ، اختلافات و برنامه هاى انتقادى را در داخل انجام دهيم ، و رفتار مدنى را تا انجا كه توهين و تحقير باشد بكار نبنديم ، ريس جمهور باهمه خوبى ها و بدى ها ريس جمهور ماست من مخالف شديد اين رفتار غير مدنى هستم.
دکتر لطیف پدرام از این عمل پشتبانی نموده و گفته است که فریاد عدالت طلبانه ای که ازمصلی شهیدمزاری بلند شد رویای خوش سردمدار شوونیزم قبیله را در لندن، در میان انبوه محافظان خشن وبی فرهنگ اش، آشفته کرد.
وی میافزاید دست عدالت بلند و قدرتمند است، ستمگران را در هیچ کجای جهان امان نمی دهد.
گفتنی است که شماری از افغانان در شهر لندن در برابر آن‌چه که آنان بی عدالتی در برابر پروژۀ توتاپ می‌خوانند دست به اعتراض زدند.
این اعتراضات در نزدیکی محل برگزاری نشست جهانی مبارزه با فساد در لندن به روز پنجشنبه برگزار شده بود..

++++++++++++++++++++++++++++++++++++.

13138895_1160807350604551_8922016910283923667_n

جنبش روشنایی را جدی بگیرید

سال پار روزنامه ۸صبح درباره مسیر انتقال برق از آسیای میانه به جنوب آسیا که شامل پنج کشور ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، افغانستان و پاکستان می‌شود، گزارشی تحقیقی نشر کرد. این گزارش پرده از اختلاف‌هایی میان ماسترپلان شرکت فیشنر آلمانی و شرکت برشنا برداشت.
از آن زمان تا چند روز پیش، پروژه توتاپ تنها در بستر مطالعات تخنیکی باقی ماند و کسی به ماجراهایی که در پی این اختلاف ایجاد خواهد شد،‌ فکر نکرد. با آن‌که اطلاعاتی وجود دارد که طرح عبور برق موسوم به توتاپ در زمان حکومت کرزی در کابینه بحث شده بود و هیچ اختلاف نظری نیز در مورد بحث‌های توتاپ در زمان کرزی از سوی سهمداران حکومت ابراز نشده بود، اما بحث دوباره‌ی آن در کابینه‌ی اشرف غنی، بستری را برای یک اعتراض بزرگ فراهم کرد.
این اعتراض، با آن‌که برخی با نشستن روی خاک و با برگزاری مراسم سخنرانی و اتخاذ موضع در برابر تصمیم آخر کابینه به‌دنبال احیای نام و نشان گم‌شده‌‌شان و یا هم سرپوش گذاشتن به کم‌کاری‌های‌شان در گذشته شدند، یک اعتراض برحق است. حق اعتراض و حق دادخواهی برای خواسته‌هایی که مشروع‌اند،‌ حق قانونی هر شهروند است.
آنچه مایه‌ی نگرانی است، این است که برخی از افراد در این جنبش بیشتر از آن‌که در پی دادخواهی باشند، به فکر آینده‌ی سیاسی خودشان‌اند و بعید نیست که در پی معامله باشند و یکبار دیگر خواست بر حق مناطق مرکزی افغانستان در لابه‌لای این حرکت‌ها فراموش شود.
باشندگان مناطق مرکزی افغانستان حق دسترسی به روشنایی برق را دارند و برای دسترسی به این حق، هر وجدان آگاهی در کنار‌شان خواهد ایستاد و برای این حق مبارزه خواهد کرد.
مناطق مرکزی افغانستان که در کنار برخورداری از امنیت نسبی، شاهد یک زندگی مدنی، شور آموزش و جاذبه‌های گردشگری فراوانی است،‌ از دستیابی به توسعه‌ی متعادل و متوازن به سبب نداشتن برق محروم بوده است.
شب‌های بودای بامیان زیباتر می‌شود اگر بامیان از روشنایی برق مستفید شود. صنایع و تولیدات مناطق مرکزی افغانستان که با مشکلات فراوان تهیه می‌شود و خریداران فراوانی دارد، زمانی به صنایع ملی مبدل می‌شود و به بازارهای جهانی می‌رسد که به تولید انبوه برسد. تولید انبوه این صنایع نیز وابسته به نیروی برق است. هوتل‌داری و مهمان‌داری که هنوز با کم‌ترین امکانات در بامیان رونق دارد، زمانی می‌تواند گردشگران خارجی را به خود جذب کند که بامیان به نیروی برق دسترسی داشته باشد. صنعت استخراج معادن مناطق مرکزی نیز وابسته به نیروی برق است.
خواست‌های مردمی، برای دستیابی به حق‌شان محترم است. دستیابی به آموزش، جاده‌های معیاری، کار، آب آشامیدنی، خدمات صحی، امنیت و سایر خدمات حق هر شهروند است و مبارزه برای به‌دست آوردن این حقوق، مسوولیت شهروندی هر یک از باشندگان این سرزمین. دستیابی به نیروی برق، اما، به این دلیل مهم‌تر است که می‌تواند برخ بزرگی از این نیازها را رفع بسازد. نیروی برق زمینه‌ساز دستیابی به خدمات صحی بهتر، ایجاد فرصت‌های کاری بیشتر، امکان استخراج آب آشامیدنی صحی زیرزمینی، ایجاد آموزشگاه‌های مدرن و ده‌ها مورد دیگر است.
اکنون با تمام بار سنگین سیاسی که بر شانه‌های توتاپ تحمیل می‌شود، این قضیه باید از سوی حکومت جدی گرفته شود. صحبت با مردم و اطلاع‌رسانی از نحوه‌ی اجراات و عملکردهای حکومت در مورد توتاپ و بیرون شدن از لاک سکوت و بی‌توجهی به این قضیه، می‌تواند معترضان را قناعت بدهد و پرسش‌هایی را نیز در مورد رویکرد سیاسی حکومت به این قضیه پاسخ بدهد.
جنبش روشنایی یک حرکت مدنی است که در افغانستان در گذشته کم‌تر نمونه‌های آن را در دست داریم. این جنبش به‌عنوان یک حرکت مدنی دادخواهانه باید از سوی حکومت جدی گرفته شود. حرکت‌های دادخواهانه و حق‌طلبانه‌ مردمی لازمه ‌جوامع دموکراتیک است و می‌تواند فاصله‌ی مردم با حکومت را کم‌تر بسازد.
اگر حکومت با توتاپ از موضع اخیرش برخورد کند،‌ این اقدام بدون شک موجی از اعتراض‌ها را در سایر بخش‌های کشور و با خواست‌های متفاوت شکل می‌دهد و منجر به ایجاد فاصله‌ میان مردم و حکومت می‌شود. هم‌چنین فاصله میان باشندگان مناطق مختلف ایجاد می‌شود. این مسوولیت دولت‌ها است تا زمینه را برای چنین اتفاقاتی میسر نسازند

********************************************.

13177124_1283831114979858_7427035708609104864_n

پولیس لندن مسیر حرکت اشرف غنی را به دلیل تظاهرات تغییر داد

ده ها تن از افغانستانی ها مقیم لندن امروز در بیرون از محل برگزاری نشست جهانی مبارزه با فساد اداری در اعتراض به تغییر مسیر خط انتقال برق ترکمنستان از بامیان تظاهرات کردند

معترضان محمد اشرف غنی را به بی عدالتی اجتماعی در افغانستان متهم کرده و گفتند که رییس جمهور متعصب نمی خواهند.
قرار بود که محمد اشرف غنی از مسیری که در آن تظاهرات راه اندازی شده بود به محل برگزاری نشست جهانی مبارزه با فساد اداری منتقل شود، اما معترضان می گویند که پولیس لندن به آنها خبر داده است که او از مسیری دیگری وارد محل برگزاری این نشست شده است.
تظاهرکنندگان می گویند که هوتل اقامت آقای غنی را پیدا خواهند کرد و شب تا صبح در برابر محل اقامت او شعار خواهند داد.
یک تن از تظاهرکننندگان گفت که امشب نمی گذارند که غنی خواب راحت داشته باشد.
حکومت وحدت ملی متهم است که پروژه انتقال برق ترکمنستان را که قرار بود براساس دیزاین شرکت آلمانی فیشنر از مسیر بامیان منتقل شود، تغییر داده و می خواهد این پروژه را از راه سالنگ انتقال دهد.
به تازگی کابینه حکومت وحدت ملی نیز انتقال این خط برق از مسیر سالنگ را تایید کرد.
هر چند محمد اشرف غنی گفته که کمیسیون را تشکیل داده است تا این تصمیم کابینه و انتقال برق ترکمنستان را بررسی کند اما معترضان می گویند که فقط تصمیم شرکت فیشنر برای آنها معتبر است.
رهبران هزاره نیز در یک گردهمایی بزرگ در کابل اعلام کردند که تغییر مسیر خط برق ترکمنستان از بامیان خط قرمز آنها است و در صورت عدم انتقال این پروژه از بامیان آنها همکاری خود را با حکومت قطع خواهند کرد.

تظاهرکنندگان گفتند که بی عدالتی های غنی از حد گذشته است

تظاهرکنندگان گفتند که بی عدالتی های غنی از حد گذشته است
بی عدالتی بیش از حد
معترضان در لندن می گویند که می خواستند برای استقبال رییس جمهوری غنی به او دسته های گل بدهند اما بی عدالتی های غنی باعث شده است که صدای عدالت خواهی سر بدهند.
یک تن از معترضان گفت: “جناب رییس جمهوری ما نمی خواستیم که خود را سرگردان و رییس جمهور خود را سرافگنده کنیم اما شما ما را مجبور کردید.”
به گفته معترضان، بی عدالتی های محمد اشرف غنی، مردم مناطق مرکزی را به تنگ آورده است و مردم فقط از غنی حقوق برابر می خواهند.
تظاهرکنندگان گفتند که بی عدالتی های غنی از حد گذشته است.
با وجود تظاهرات، محمد اشرف غنی در نشست جهانی مبارزه با فساد اداری سخنرانی کرد و گفت که تقاضا برای مواد مخدر در غرب محرک اصلی فساد، تروریزم و افراط گرایی در افغانستان است.
آقای غنی گفت که حکومتش در صورتی می تواند این مشکل را از بین ببرد که جامعه جهانی، کابل را کمک کند.
این در حالیست که قبل از برگزاری این نشست، دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا دولت وحدت ملی را یک حکومت فاسد به شکل شگفت‌انگیز خواند.
هر چند فساد اداری در چهارده سال اخیر در افغانستان وجود داشته است اما گزارش ها نشان می دهد که رقم فساد، بی کاری و نارضایتی مردم از حکومت محمد اشرف غنی به اوج خود رسیده است.

.**********************************************

تجمع معترضان تغییر مسیر خط برق در افغانستان در نزدیکی محل برگزاری نشست مبارزه با فساد در لندن

ویدیو+